Med nytt «super-team» mot hårete mål
Et nytt «super-team» skal møte de fremtidige utfordringene i PostNord.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi må endre organisasjon og lederstruktur hele tiden, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Ole Andreas Hagen.
Det nordiske logistikkselskapet står i en konstant omstillingsprosess for å sikre høy kvalitet og servicegrad.
Vlantana-skandalen
Selskapets nye fraktdirektør, Linn Bjørgan, har allerede fått føle bransjens utfordringer på kroppen med Vlantana-skandalen. Her om dagen skviset hun Vlantana som samarbeidspartner.
– Men dette er bare en liten flik av problemene bransjen står overfor i dag, forteller Bjørgan til Mtlogistikk.
Som kjent har både Schenker og ASKO sagt opp kontrakten med Vlantana Norge i forbindelse med at det ble avdekket graverende forhold knyttet til lønns- og arbeidsforhold hos sjåfører i selskapet. Så fulgte PostNord opp med å skvise avtalen med den norsk-litauiske transportøren.
– PostNord kan ikke være kjent med samarbeid med en aktør som har vist et slikt omfattende mislighold av grunnleggende forutsetninger for å drive virksomhet i Norge, sier blant annet Bjørgan, og understreker:
- De svært graverende forhold som kommer frem nå er bare overflaten.
Det venter helt klart nye arbeidsoppgaver for PostNords nye fraktdirektør, og som vært ansatt i logistikkselskapet i nærmere syv år i roller som HR direktør og lønns- og personalsjef.
Tar "Futurum"-ansvaret
Rikke Kyllenstjerna har overtatt jobben som leder for strategisk kundeprogram etter Lars Smith som har sluttet.
Dermed har PostNords netthandelsekspert Rikke Kyllenstjerna fått rollen som selskapets ansikt utad, vel og merke i saker som ikke handler om politikk og selskapskritiske spørsmål.
Som Head of Client Relation har hun også overtatt ansvaret for selskapets flaggskip, Futurum, den årlige storkunde-konferansen, i tillegg til lokale arrangement.
Kundeoppfølgingsprogrammet med kundeintervjuer og iverksetting av tiltak er også en av Kyllenstjernas hovedoppgaver. Og ikke minst, er hun som PostNords netthandelsekspert også talsperson for e-handel.
E-handel- og logistikkdirektøren
Tony André Johnsen er selskapets nye direktør for e-handel og logistikk.
Han har klare mål for hvordan det skal bli enklere å handle på nett, gjennom bedre service, fleksibel levering og brukervennlige løsninger.
- Logistikk er ikke lenger bare å flytte en pakke fra A-B, både mottaker og avsender ønsker muligheten for flere leveringsalternativer og mulighetene for å endre dette underveis, forteller Johnsen som understreker at det i hovedsak er bekvemmelighet som driver kundene til netthandel.
– Hva er utfordringene?
- At vi er gode på alt. Vi må ha gode digitale tjenester, hvor vi blir sammenlignet med de beste teknologiselskapene. Det er det mottaker bruker i det daglige, som Facebook, Google osv. Vi må tilby flere fleksible og effektive leveringsalternativer for samme pakke til samme mottaker, og vi må ha gode løsninger for å informere mottaker underveis med muligheter for å endre, uten forsinkelser. Dette krever at vi er i forkant på flere områder og at vi tidlig må fange opp trender for å kunne tilpasse oss raskt, sier Johnsen.
Ifølge e-handel- og logistikkdirektøren har netthandelen blitt mer kampanjedrevet, noe som krever store kapasitetstilpasninger for å møte volumene på en god måte.
– Tidligere i år så vi at Singles Day for første gang ga et større utslag med økte volumer, samtidig som Black Friday øker kraftig hvert år. Å fange opp disse trendene med riktige prognoser og forberedelser er en nøkkel for å kunne lykkes, sier Johnsen.
Bortsett fra to år som Account Manager B2B i Humac A/S (2007–2009) har han hatt ledende roller innen e-handel, digitalisering og logistikk i Tollpost/PostNord-systemet siden 2006.
Fra salgsdirektør til internasjonal
Gustaf Rabo har fått rollen som internasjonal direktør, etter flere ti-år som salgsdirektør.
PostNords gullgutt har tilbrakt hele sin yrkesaktive karriere i Tollpost Globe/PostNord-systemet. Han har vært opptatt av salgseffektivitet siden han begynte i Tollposts Drammen-avdeling som 20-åring i 1984.
– En må sette seg hårete mål, men samtidig må en ha troen på å lykkes. Det gjelder å ta utfordringene fremfor å sette seg sperrer, sier den tidligere salgsdirektøren som nå har fått ansvar for PostNord Norges internasjonale virksomhet.
At han i flere år har vært med i PostNords ledergruppe, hvor han har hatt inntektsansvaret for selskapets virksomhet i Norge, kommer godt med når han nå går over i internasjonal virksomhet.
Den nye salgsdirektøren
Beate Kihle har overtatt Rabos tidligere rolle og har avansert fra Direktør, KAM & Region Salg til salgsdirektør.
Kihle er også veteran i Tollpost/PostNord-systemet. Siden 2006 har hun hatt roller som National Sales Manager KAM.
Markedsanalytikeren
Victoria Rummelhoff er ansatt som markedsanalytiker hos PostNord.
Hun returnerte fra Australia i juli 2019 etter å ha fullført en Bachelor i internasjonal handel og en doktorgrad makroøkonomi ved Griffith University.
I sin nye stilling jobber hun med eksternanalyse, inkludert nasjonal og regional økonomi, marked- og bransjetrender. I tillegg vil hun jobbe med å ta initiativ til forskning med fokus på innovasjon med potensielle eksterne samarbeidspartnere.
Både PostNord og bransjen generelt står overfor en rivende utvikling, noe som krever et stort engasjement med å innhente data, levere og presentere analyser.
Rummelhoff vil ha sterkt fokus på bestemte problemstillinger innen kommunikasjons- og markedsavdelingen, som både b2b og b2c.
Den nye forretningsadvokaten
Sonia Seyersted har erstattet Tom Rune Nilsen som PostNords nye forretningsadvokat.
Seyersted har 20 års erfaring fra advokatbransjen, sist som senioradvokat i Ruter As.
Hun representerte Brækhus Advokatfirma DA som advokat og partner i perioden 2000–2015.
Seyersted har også vært innom Olje- og energidepartementet som juridisk 1. konsulent.