Norske gründere løser netthandel-returen
The Green Deal er plattformen som har løsningen på returprosessen for nasjonale og globale nettbutikker.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Høye returandeler i netthandelen er både belastende for miljøet og selskapenes økonomi.
Zalando har en returandel på hele 50 prosent, og klesbransjen er klimaverstingen.
At flere kunder benytter hjemmene sine som prøverom, for så å sende tilbake det de ikke vil ha, er en økende trend.
Bak The Green Deal står de fire gründerne Vegard Kristiansen, Prime Cargo, Filip Elverhøy og Edmond Yang fra Oslo Digital og Kjell Fjeldheim fra Conamica.
De har alle erfart trøblete returprosesser, og tar nå saken i egne hender.
Gründerne mener de har løsningen på en bærekraftig og lønnsom returordning ved å samle og selge produktene fra egen portal. Tjenesten innebærer også håndtering av sesongvarer, konkursvarer, restpartier og overskuddslager.
Hver av oss kaster årlig 23 kilo klær, og klesindustrien slipper ut mer klimagasser en fly- og sjøfart tilsammen.
- Det er ikke holdbart, og timingen er nå god for et konsept som The Green Deal, mener gründerne.
De skal sørge for at det som ellers ville blitt kastet tas i bruk igjen. The Green Deal skal være en partner for nettbutikker og samle inn returer for videre salg.
I Prime Cargo-lageret i Vestby utenfor Oslo har de etablert teknologien som sørger en raskt og smidig håndtering med minimale manuelle prosesser. Tanken er å forbedre returprosessen i alle ledd.
Miljøvennlig transport
Kristiansen forteller til Mtlogistikk at de sørger for en så miljøvennlig transport som mulig, og at ambisjonen er å gjøre returhåndteringen et hakk bedre i alle ledd.
Han understreker at slike miljøinitiativ koster, og at de må ta betalt for transporten. Men i det store og hele vil The Green Deal være en lønnsom ordning for nettbutikkene.
Til å begynne med vil tjenesten ta hånd om returer av klær, for så å åpne seg for andre produkter ganske raskt.
The Green Deal lanseres våren 2020 som mobiltilpasset nettside og etter hvert app. Tanken er å også utvikle et digitalt informasjonssenter hvor forbrukerne får tips og triks til et mer bærekraftig liv.
Tjenesten vil i første omgang bli tilgjengelig for norske forbrukere, men konseptet vil også etter hvert bli svært gunstig for globale partnere.
Bred logistikk-kunnskap
The Green Deal har med tilgang til nettverk og ressurser i Prime Cargos 44.000 m2 nye signalbygg i Vestby utenfor Oslo logistikkunnskapene som trengs for en kostnadseffektiv håndtering.
- Vi vil ha de beste distribusjonsavtaler tilgjengelig fra dag 1 og kunne benytte oss av den faglige kompetansen innen lager og logistikk som er i selskapet, sier Vegard Kristiansen.
Prime Cargo representerer logistikk fra prosjektbasert utstyr til små enheter som briller. Selskapet har en god miks av B2B og B2C, og er allerede en aktør som mottar returer fra flere store utenlandske netthandelsselskaper.
Med Oslo Digital som medeier har The Green Deal sikret seg tung digital e-handelskompetanse, samt et unikt nettverk for å nå e-handelsmarkedet i Norden. Selskapet har bygget opp og ledet noen av de største og mest suksessrike e-handelsavdelingene i Norden.