PostNord tapte milliarden
PostNord gikk på en kjempesmell og tapte over én milliard kroner i fjor.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ifølge årsrapporten som ble lagt fram fredag endte transport- og logistikkselskapet med et underskudd på 1,36 milliarder svenske kroner i 2018.
– Postmengden faller raskt i Sverige, og både i Sverige og Danmark er det behov for en diskusjon om hvordan postfordelingsplikten skal utformes, når mengdene blir mindre og mindre, sier administrerende direktør Håkan Ericsson i en uttalelse.
Norge noe for seg selv
Selv om fjerde kvartal heller ikke var spesielt godt for det norske selskapet med et inntektstap på 123 millioner svenske kroner, så er den norske virksomheten noe for seg selv.
PostNord i Norge satser på netthandel for å øke antallet pakker med blant annet egen nettbutikk.
Ifølge PostNords toppsjef i Norge, Robin Olsen er over 80.000 forbrukere inne daglig på selskapets nettsider. Utvidet til Norden tror Olsen at dette vil vokse til 800.000 brukere.
- Da begynner vi å snakke om kjøpesenter og en betydelig markedsføringsplattform, fortalte Olsen oss på et pressetreff før jul.
Nytt netthandelsselskap
PostNord tilbyr også markedsføringstjenester via sms og e-post.
I fjor bidro denne virksomheten til 20 millioner kroner ekstra i kassen, og i år tror PostNord Norge at beløpet stiger til 70 millioner.
Selskapet er allerede i gang med å markedsføre salgskanalen. PostNord har en godt tilrettelagt logistikkplattform med leveranse til de fleste hjørner av landet. Nå bygges ut også ut et betydelig nettverk av hentepunkter.
Robin Olsen tror PostNord nå ligner mer på et netthandelsselskap fremfor bedriftsleverandør.
PostNord-sjefen forteller at selskapet investerte tungt i ny logistikk i 2018. Han tror dette er et viktig bidrag til mer fornøyde kunder.
Nå skal det investeres ytterligere én milliard kroner i to nye varelagre og sørge for å møte mangedobling av varestrømmen fra nett de neste årene.