Kina har seilt opp som en hoveddestinasjon; 30 prosent av utlandsnetthandlerne opplyser at de har handlet fra Kina. forteller PostNords netthandelekspert, Kristin Anfindsen Foto: Per Dagfinn Wolden

7 av 10 netthandlet

71 prosent netthandlet i julemåneden, desember 2016, ifølge PostNords e-barometer.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

1515 respondenter svarte på undersøkelsen som ble gjennomført i begynnelsen av januar 2017.

Sjekker ut varen

- Vi vet fra før at mange sjekker ut en vare i en butikk før de eventuelt handler samme varen på nettet. Tallene fra denne målingen viser at 33 prosent sjekket varer på mobilen mens de var i en fysisk butikk eller på kjøpesenter. Tilsvarende sjekket 43 prosent varer når de ikke var tilstede i butikk. Det er også interessant å merke seg at 24 prosent tok bilde av vare eller prislapp i en butikk for senere kjøp, mens én av fire sjekket saldo på lager før de dro til en fysisk butikk, sier Kristin Anfindsen, Utviklingssjef eCommerce i PostNord.

Menn handler mest

Hele 82 prosent menn i aldersgruppen mellom 30 og 50 år netthandlet i julemåneden. Det er fortsatt medieprodukter, klær og sko og hjemmeelektronikk som topper e-handelsstatistikken. Men også produkter i kategoriene skjønnhet og helse samt sport og fritid er populære netthandelsprodukter.

– Menn ligger også høyt på statistikken over de som handler med utlandet. Mens 47 prosent av menn handler på nett fra utlandet, er det 36 prosent av kvinnene som gjør det samme, forteller Anfindsen, som legger til at netthandlende nordmenn i snitt foretok 2,7 varekjøp via mobil siste måned, noe de i snitt brukte 1454 kroner på.  

Mer fra Kina

Kina har seilt opp som en hoveddestinasjon; 30 prosent av utlandsnetthandlerne opplyser at de har handlet fra Kina. Storbritannia (28 prosent) og USA (25 pst.) er også store destinasjoner.

– Varene er stort sett de samme som vi kjøper fra norske nettbutikker, forteller Anfindsen.

I snitt kjøpte utlandsnetthandlerne varer for 1274 kroner fra utlandet. Om hovedårsaken til å velge å handle fra utlandet svarer 44 prosent at varene ikke finnes på norske nettsider, mens 36 prosent oppgir lavere pris som årsak.

Oslofolk netthandlet mest

– Gjennomsnittlig handlebeløp blant de netthandlende var omtrent 3000 kroner siste måned. Menn handlet gjennomsnittlig for 3586,-, mens kvinner var mer beskjedne, og brukte 2987,-, forteller Anfindsen.

De som handler i Oslo og Akershus handler marginalt også for mer enn Østlandet for øvrig og andre regioner, 3144 mot 2987 kroner.

– Men vi skal alltid være litt forsiktige med å legge for mye vekt på tall som brytes ned på region, da det er små utvalg, sier Anfindsen.

Powered by Labrador CMS