Ketil Solvik-Olsen har tidligere ønsket én hovedvei mellom øst og vest. Nå blir det mange.

«Ole Brumm»-løsning fra Solvik-Olsen

Alle veier skal føre til Vestlandet, har samferdselsministeren bestemt, sender privatbilene en vei og godstransporten en annen. 

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har lenge vært klart at E134 skal være en av hovedferdselsårene mellom Østlandet og Vestlandet, men det har vært debattert lenge og hardt hvilken annen vei som skal satses på. I 2014 utbasunerte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen uttalt at det fikk holde med én hovedvei, men nå har pipen fått en annen lyd.

Regjeringen er nemlig enig med KrF og Venstre om å velge flere veier som hovedforbindelse mellom Østlandet og Vestlandet, i tillegg til E134. Det kunngjorde Trond Helleland (H) og Morten Wold (Frp) under arrangementet Rein Vidde-konferansen på Geilo mandag, ifølge NTB.

Regjeringen ønsker å sende privatbilistene én vei, og næringstransporten en annen.

Riksvei 7 Hardangervidda skal utvikles som hovedveiforbindelse for persontrafikk. Her finnes gode muligheter for turisme og det legges til grunn en løsning som skal ta hensyn til villreinproblematikken.

Riksvei 52 over Hemsedalsfjellet skal være hovedforbindelse for næringstransport. Her vil målet være å få veiene ut av sentrumsområder og det skal satses på fart og stabile forhold også om vinteren.

E16 er den mest vintersikre veien, men har også lengst avstand mellom Oslo og Bergen. Veien skal imidlertid fullføres og vil være en viktig avlastningsvei når andre overganger er stengt, heter det i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS