FOREBYGGENDE: For å hindre trafikkaos over Sollihøgda ble uegnede kjøretøy ble holdt igjen for å hindre stopp.

Holdt igjen 2-akslede trekkvogner for å hindre kaos

FOREBYGGENDE: Under gårsdagens snøvær hadde tungbilgruppa fra Utekontroll Øst i Statens Vegvesen vært på Sollihøgda for å forebygge kaos.

Publisert Sist oppdatert

Mandag 6. januar var tungbilgruppa fra Utekontroll Øst i Statens Vegvesen på Sollihøgda for å gjennomføre en målrettet kontroll med fokus på vinterutrustning på lastebiler.

UTFORDRENDE: Slik føret er om dagen kan slike kombinasjoner være en utfordring.

- Dette er forebyggende med tanke på utfordringer med fremkommeligheten opp mot Sollihøgda. Fokus var rettet spesielt mot de lastebilene vi har erfaring med at sliter på dette føret. Vi fikk mange positive tilbakemeldinger på vår kontrollvirksomhet i dag fra hyggelige sjåfører og det setter vi pris på, skriver Martin Børresen fra Utekontrollen i en melding til AT.no

Tilsammen ble 155 kjøretøy kontrollert, og vi er svært fornøyd med at ingen lastebiler fikk problemer i stigningen opp mot Sollihøgda i tidsrommet kontrollen pågikk, fortsetter han.

Flere vogntog fikk pålegg om å stå stille til føreforhold ble bedre fordi de ikke hadde utstyr for kjøre på slikt føre som det er i dag. Samtlige hadde forståelse for dette og var innstilt på å vente. 

Ellers hadde et norsk vogntog 4,8 tonn overlast på trekkvogn, dette resulterte i gebyr til transportøren på kr. 18200,-. Vogntoget måtte lastes ned til lovlig vekt før det kunne fortsette ferden.

Powered by Labrador CMS