NLF-topp Knut Gravråk kunne torsdag innkassere en stor seier for transportnæringen.
Foto: Glenn Lund
NLF fikk viljen sin - elbilene må holde seg ute av kollektivfeltet på E18
Norges Lastebileier-Forbund vant kampen om å holde elbilene ute av kollektivfeltet på E18.
Et forslag om å gjenåpne kollektivfeltet på E18 inn mot Oslo for elbiler ble torsdag nedstemt i Stortinget.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) uttrykker stor tilfredshet med avgjørelsen, som de mener vil sikre smidigere fremkommelighet for nyttetransport.
Flertallet i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, bestående av Høyre, FrP, SV og Venstre, støttet opprinnelig en åpning for at elbiler igjen kunne få tilgang til kollektivfeltet. Men et motforslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Rødt, MDG og Pasientfokus fikk flertall, og dermed blir kollektivfeltet fortsatt reservert for busser og nyttetransport.
NLF, med administrerende direktør Knut Gravråk i spissen, har vært tydelige i sin motstand mot en gjenåpning for elbiler. Gravråk understreker at lastebilsjåfører i NLFs medlemsbedrifter er avhengige av veiene for å frakte viktige varer som mat og byggematerialer.
- Mens pendlere har andre alternativer, har ikke vi det, påpeker han.
I forkant av behandlingen jobbet NLF aktivt med politikere og andre organisasjoner for å få støtte for å holde kollektivfeltet lukket for privatbiler. Møtevirksomheten har vært stor, spesielt fra NLFs region i Oslo og Akershus, der saken har hatt høy prioritet.
NLF håper nå på neste skritt: å åpne kollektivfeltet for lastebiler i tillegg til busser, slik det allerede er gjort på enkelte strekninger.
- Dette vil kunne redusere køer og klimautslipp ved å gi nyttetransport fortrinn, forklarer Gravråk. Forbundet håper at dette også kan bli virkelighet på vestgående strekning av E18.