Vil ha 130 km/t på Vestlandet
Å bygge fergefri E39 på Vestlandet med en fartsgrense på 130 km/t kan ha store samfunnsmessige gevinster.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det mener Statens vegvesen.
- Stor fart har vært et tabutema i Norge. Men det er der de store gevinstene ligger, sier Olav Ellevset i Statens vegvesen, som er prosjektleder for fergefri E39, til Bergens Tidende.
En rapport fra BI tar for seg de de samfunnsøkonomiske fordelene ved å koble sammen bo- og arbeidsmarkedet mellom Bergen og Stavanger. Ifølge rapporten blir produktivitetsgevinsten for Stavanger/Haugesund-regionen på 33-55 milliarder kroner per år og for Stord/Bergen-regionen 15-50 milliarder kroner pr. år.
Det er høyre tall enn noen tidligere undersøkelser har vist, og prosjektleder Ellevset mener at man bør tenke helt nytt.
- Øker vi i tillegg fartsgrensen, skaper vi et enda større bo- og arbeidsmarked, noe som vil gi høyere gevinst. Derfor ønsker vi å planlegge veien mellom Bergen og Stavanger med en mulig hastighet på 130 kilometer i timen, sier E39-sjefen.
Han tror at hvis hastighetsdebatten kan handle om de regionale effektene, vil den bli mer stueren.
- Debatten om standarden på motorveien må starte allerede nå. Med en fartsgrense på 130 km/t kommer vi ned i to timer kjøretid mellom byene, sier Ellevset.
Fergefri E39 er i hovedsak planlagt med en fartsgrense på 100 km/t mellom Bergen og Stavanger.