– Som å kjøre inn i ei gruvesjakt
Yrkessjåfører fortviler over trafikkfarlige tunneler.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Langtransportsjåfør Bjørnar Solvoll forteller til NRK at han helst ikke vil møte vogntog i de smale, trange og mørke tunnelene.
Langs E6 i Nordland er det 16 av dem, og 500 norske tunneler innfrir ikke EU-kravene til sikkerhet.
Solvoll viser blant annet til tunnelene gjennom Sørfold kommune som er altfor smale og lave.
Utrygt
- Det går på sikkerheten løs. Når to vogntog møtes må vi stanse helt opp. Om sommeren når E6 er full av bobiler, må vi stoppe helt opp mot 50 ganger på denne strekninga. I tillegg er det veldig dårlig mobildekning gjennom enkelte tunneler, sier Solvoll til NRK.no.
Innfrir ikke EU-krav
Ca. 500 tunneler på de Norske hovedveiene er i så dårlig stand at de ikke innfrir EUs nye krav til sikkerhet. EU har gitt Norge frist for å utbedre tunnelene innen 2019. Dette går blant annet på muligheten til å varsle via telefon ved en ulykke eller brann inne i en tunell.
Muligheter
Regjeringen har satt av ni milliarder kroner i Nasjonal transportplan i kommende periode til tunnelopprusting for å møte kravene fra EU. Vegvesenet mener det vil koste minst 20 milliarder kroner å gjøre alt som kreves.
Regionvegsjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen mener det ikke er umulig å få tunnelene i stand, ifølge EU-kravene, innen fristen i 2019.