Gigant-veibyggingen
Den største veiutbygging siden jernbanen kom er i full gang.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Byggeaktiviteten har ikke vært større siden slutten av 1800-tallet.
Landskaps-endring
Den største menneskeskapte endringen på over 100 år gjør betydelig innhogg på landskapet i Hedmark og Oppland.
16 milliarder
Nærmere 16 milliarder kroner investeres for at 100 kilometer ny vei skal kunne snirkle seg mellom byer og bygder. Over 850.000 tonn asfalt skal sørge for at det blir enklere å komme seg fra hovedstaden og ut i landet, og motsatt.
Kong Oscar
11. november 1880 åpnet kong Oscar den splitter nye Hedemarksbanen. Jernbanestrekningen var 58,6 kilometer lang og strakte seg fra Eidsvoll til Hamar. Strekningen ble senere forlenget og er i dag en del av Dovrebanen. I 1902 sto også Gjøvikbanen ferdig hele veien fra Oslo til Gjøvik.
Ikke siden disse jernbanestrekningene ble bygget, har det vært større byggeaktivitet i Innlandet.Strekningen mellom Frya og Sjoa er første etappe av E6-utbygging i Nord-Gudbrandsdalen.