Schenker og Easy2You utfordrer Posten
Easy2You inngår samarbeid med logistikkgiganten Schenker for å ta opp kampen med Posten og Bring om hjemlevering.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Vi nordmenn bestiller stadig mer på nett. Easy2You har derfor inngått et samarbeid med Schenker med en hjemleveringsløsning til privatpersoner og bedrifter, der kunder over hele landet får varene raskt og presist helt hjem til seg - på et tidspunkt de selv velger. Nytt er også at kunden kan utsette leveringen, dersom det trengs. Vi har markedets smaleste leveringsvindu på dør, og vi skal videreføre den stabilt høye kvaliteten vi har etablert det siste året, samtidig som prisene skal være konkurransedyktige, sier Espen Slyngstad, administrerende direktør i Easy2You i en pressemelding.
Easy2You er kanskje mest kjent for å levere lørdagsaviser i hele Norge på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Nå skal selskapet samarbeide med DB Schenker om levering av varer på private dører i hele Norge.
– Den eksplosive økningen i netthandelen tvinger frem bedre logistikkløsninger med rask og fleksibel levering. Vårt samarbeid sørger for levering på ettermiddag og kveld, seks dager i uken. Vi har et markedsledende leveringsvindu på dør, kun en time, og mottageren får også varsel på sms om at varen er på vei, sier Per Anders Kartnes, prosjektdirektør i Schenker as.
Selskapene har til sammen 48 terminalpunkter og mer enn 500 mindre biler som kan levere varer til private mottagere.
– Slik det er nå er alternativene å hente i butikk, post i butikk, på posten, eller få varen levert på døren med svært brede leveringsvinduer. Vi tror det er mulig å sette kundenes preferanser først, og øke bekvemmeligheten for forbrukeren. Det setter krav til vår og Schenkers logistikk, sier Slyngstad til DN.
Konkurrentene i dette segmentet blir først og fremst Posten/Bring og PostNord.
Hjemleveringsløsningen skal ut i markedet i begynnelsen av neste år, og skal blant annet inneholde en mulighet til å avbestille levering på kort varsel. Framover handler det om å få solgt inn tjenesten og kapre kunder.
– Lønnsomheten avhenger av volumet kunder vi får inn i vårt nettverk. Det handler om salgsarbeid, og vi må gå ut og snakke med kunder vi tror er interessert og åpne for nye løsninger, sier Slyngstad.