OSLORUNDEN:
Etterlengtet eCitan på plass
OSLORUNDEN: Det begynner å bli en stund siden nye Mercedes-Benz Citan med forbrenningsmotor var på plass, nå er endelig også den elektriske utgaven ankommet kongeriket.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Citan er et produkt av samarbeidet mellom Mercedes, Renault
og Nissan. Bilen produseres ved Renault-fabrikken i Frankrike, men det er en del
små variasjoner mellom merkene både når det gjelder utstyr og utseende på både
interiør og eksteriør.
Med eCitan på plass har Bertel O. Steen og Mercedes nå elektriske versjoner tilgjengelig i alle varebilklassene. eCitan kommer også i personbilutgave og i en EQT (mer luksuriøs) utgave.
Godt utstyrt
I Norge finner vi kun utstyrsnivået Pro, som er den best utstyrte modellen. Bilen leveres i kort og lang versjon hvor L1 har et 2,9 m³ varerom og L2 har 3,67 m³ varerom. Størrelsen på sidedørene er også ulike mellom de to lengdene.
I kjent stil tilbyr Mercedes en rekke ulike sikkerhets- og assistansesystemer. Mange av disse er nå tilgjengelig i ulike pakker. Én som vil være viktig her i Norge er vinterpakken som inneholder setevarmer både for fører og passasjer (førersete er standard i Norge), oppvarmet frontrute og rattvarmer.
e-spesifikk
Det er to kjøremodus i bilen, komfort og økonomi. I tillegg kan man velge mellom tre regenereringsnivåer D-, D og D+. Disse sitter nå i girspaken og ikke som en spak på styret som i de andre Mercedes-modellene. Personlig synes jeg at spaken på styret er den beste løsningen, men her er det nok et kompromiss med Renault som har resultert i denne løsningen. Under daglig kjøring betyr det at man kanskje ikke vil være like aktiv med regenerering som om dette satt ved rattet, uansett en mye bedre løsning enn knapper på dashbordet eller inne i infotainmentsystem som andre merker har.
Bilen er utstyrt med et batteri som har 45 kWt utnyttbar kapasitet. Med en 11 kW hjemmelader vil det ta 4,5 timer å lade batteriet hjemme. Det er også mulig å spesifisere bilen med en 22 kW ombordlader, da tar det 2,5 timer å lade. Ute på landeveien kan man hurtiglade med inntil 80 kW da vil det ta 38 minutter å lade fra 10–80 prosent.
Bilen er utstyrt med varmepumpe for å effektivisere førerhus-oppvarmingen. Det er ved hjelp av en app mulig å forhåndsinnstille avreisetidspunktet, men vi klarte ikke å finne noe sted i bilen dette kan gjøres uten app. Vi hadde bilen en av sesongens første frostnetter. Selv om det var kun én minusgrad på morgenen, hadde det lagt seg ett islag på bilen. Ved å sette på varmeapparatet var både front- og sideruter isfrie i løpet av tre minutter.
Kjøreopplevelse og forbruk
eCitan er en rask og morsom bil å kjøre, den har en presis styring og fjæringen er bra. Selv uten last tar den humper i veien godt og ganske soft. Personlig liker jeg best å kjøre i D+. Da ruller bilen godt ut, så kan jeg heller velge D eller D- (sterkest regenerering) ved behov. Med D- blir det nærmest en-pedal kjøring hvor man må holde gasspedalen litt nede selv i mange utforbakker.
Vi hadde ett forbruk på 34,2 kWt under vår 200 kilometer lange runde, noe som gir ett forbruk på 17,1 kWt/100 km. Forbruket er omtrent identisk med det vi klarte med ID. Buzz Cargo. Når vi da gir bilen minus for rekkevidden går det ikke på forbruket, men det faktum at det kommer en varebil i dette segmentet som har en rekkevidde på godt under 300 km.
I lasterommet er det seks sikringspunkter i gulvet og to i mellom-høyde helt bakerst i varerommet. Det gjorde at det var enkelt å sikre lasten. Bilen kan leveres både med topphengslet bakluke som testbilen vår og med to dører.