Vil spare norsk transportbransje for 300 millioner i unødig administrasjon
Inger-Lovise Fjellgaard fikk ideen til Hera Road da hun så fisketrailerne ute i havgapet hjemme på Lovund. Løsningen kan spare norske transportører for flere hundre millioner kroner.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Inger-Lovise Fjellgaard (25) er oppvokst på «den yderste nøgne ø», rett nok på motsatt side av landet fra der Terje Vigen opererte, nemlig på Lovund – tre mil ut i havet fra Helgelandskysten. Der er hun fostret opp med lakseoppdrett og transport av det rosa gullet tett på livet.
Hun har blant annet kjørt for Posten, jobbet på bensinstasjon og med regnskap hos en oppdretter. Dermed har sett hvor mye administrasjon logistikk kan føre med seg, og det har vært utløsende for at hun har startet selskapet Hera Solutions.
– Da jeg gikk på videregående jobbet jeg på Shell, og jeg har hatt mye dialog med lastebilsjåførene. Alle her nord kjenner lastebilsjåførene og transportselskapene. Jeg har også jobbet på regnskap hos en oppdretter. Da mottok vi en faktura på transport med 70 pdf-er som vedlegg, forteller hun.
Hun skjønte at dette måtte det være mulig å forenkle og effektivisere. Da hun begynte på sin mastergrad i entreprenørskap ved NTNU i Trondheim, undersøkte hun problemstillingen ganske dypt, og kom blant annet i kontakt med daværende regionsjef Roar Melum i NLF som bidro med gode innspill og kunnskap.
– Etter det gikk det ganske fort. Vi startet på mastergraden i 2021 og i januar 2022 startet vi Hera Solutions som prosjekt, sier Fjellgaard.
Innovasjons-støtte
«Vi» i dette tilfellet er Fjellgaard og hennes partner Heidi Grande (27) som står bak Hera Solutions. Selskapet utvikler et system for digital dokumenthåndtering for transportbransjen. Selskapet har fått 1,1 millioner kroner i støtte fra Innovasjon Norge. Planen er å ha systemet Hera Road markedsklart i mai 2024. Fire utviklere fra NTNU jobber nå fulltid med å utvikle systemet.
– Vi har kommet ganske langt med brukerpanelet og sjåførappen, og regner med å ha det klart til brukertesting nå i høst, da vi planlegger å gjøre en pilot lokalt i Trondheim, forteller Fjellgaard.
Målet til Hera Solutions er å bli en ledende leverandør av elektroniske fraktbrev. I 2026 blir elektroniske fraktbrev (eCMR) obligatorisk alle EU-land, og det vi være mange transportselskaper som trenger å få systemene på plass.
Men det er ingen grunn til å vente, mener Fjellgaard, for her er det også penger å spare.
– Administrasjonen med vanlige fraktbrev er ressurskrevende. I Europa er det gjort mye testing, og går du fra fysisk til digitalt fraktbrev, kuttes inntil 75 prosent av ressursbruken. Helt konkret tilsvarer det 52 kroner, forteller Fjellgaard, og legger til:
– For et transportselskap med rundt 50 ansatte vil det tilsvare cirka ett årsverk.
Mye penger å spare
Tall fra en rapport skrevet i Europa i forbindelse med innføring av eCMR antyder at hvert selskap kan spare 52 kroner per fraktbrev som går fra å være fysisk til digitalt, bare i bespart arbeidskraft. Ifølge Fjellgaard vil det bety rundt 300 millioner kroner spart fordelt på 3034 selskap innen godstransport på vei i Norge.
Fjellgaard, Grande og utviklerne jobber så fort de kan for å få rullet ut løsningen, samtidig som de skal sørge for at den kan implementeres i andre systemer transportører allerede bruker.
– Vi kommer til å gå strategisk frem gjennom partnerskap med aktører som har andre typer systemer. Det vil være naturlig at vår løsning integreres i systemer som allerede er i bruk hos kundene. Det er viktig å ha så få systemer som mulig. Det viktige er at fraktbrevene skal være trygt oppbevart, være tilgjengelig for de riktige personene, når de skal være det, sier Fjellgaard.