Satser på E-handel
FedEx gjør strategiske oppkjøp for å styrke sin posisjon inn mot netthandelsmarkedet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Netthandel er et raskt voksende marked for ekspress-selskapene. FedEx er en av gigantene som nå gjør grep for å styrke sin egen posisjon og vise at de satser innen dette segmentet.
Tidligere i måneden inngikk selskapet en avtale med 3PL-tilbyderen Genco. Det Pittsburgh-baserte selskapet har spesialisert seg på returlogistikk innen netthandel og håndterer årlig rundt 600 millioner retursendinger. Transaksjonen ventes gjennomført neste år. Kjøpesummen er ikke offentliggjort, men en analytiker anslår til Bloomberg.com at FedEx måtte ut med rundt 2 milliarder US dollars for Genco.
FedEx stoppet imidlertid ikke nettsatsingen med dette, og har også fått akseptert et bud på selskapet Bongo International, et selskap som har spesialisert seg på grenseskridende IT-løsninger innen netthandel. Heller ikke her har partene offentliggjort de økonomiske betingelsene.