Jul-e-handler for 2,7 milliarder
Én av tre norske forbrukere kommer til å handle julegaver på nett i år.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det viser en ny undersøkelse fra Postnord. I snitt kommer de til å handle for 2300 kroner, noe som betyr at julegaveshoppingen på nett kommer til å komme opp i en samlet verdi på 2,7 milliarder kroner.
Les også: Julenissen trenger nytt logistikksenter
Undersøkelsen viser også at julehandelen begynner tidlig på nettet. Annenhver forbruker som skal netthandle julegaver, vil kjøpe de fleste før 1. desember.
- Julehandelen på nett drar seg til mot slutten av november og når et toppunkt den første uken i desember. Ved å forberede og synliggjøre julen i digitale kanaler, samt benytte shoppingfenomener som Black Friday og CyberMonday kan man med andre ord treffe de julehandlende på riktig tidspunkt, sier Utviklingssjef E-Commerce hos Postnord Kristin Anfindsen.
Les også: Julenissens vanvittige logistikk
De julegavene flest oppgir at de skal handle på nett, er bøker (som 28 % av netthandlerne sier de vil kjøpe), etterfulgt av sport- og fritidsartikler (18 %), dameklær (15 %), barneartikler (13 %) samt barneklær (11 %), herreklær (11 %) og kosmetikk (11 %).
– Stadig flere finner det enklere og mer komfortabelt å handle julegavene sine på nett. For mange er julen den mest hektiske tiden på året, og da foretrekker mange å slippe julerush i butikker og gjøre unna deler av julehandelen hjemmefra, sier Kristin Anfindsen.