Midt i jul(e)handel-stria

Fire av 10 nordmenn netthandler julegavene.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vi e-handler til jul mer enn noensinne kunne PostNords utviklingssjef e-commerce Kristin Anfindsen, fortelle på selskapets tradisjonelle julelunsj og pressekonferanse onsdag.

Anfindsen presenterte en rykende fersk undersøkelse på Jul(e)handel som er gjort mellom 7. og 15. desember, men understreket at det er hovedtrekkene som er hentet ut.

Data på topp

I snitt har norske forbrukere så langt brukt 2400 kroner på nett-julegavehandel, kvinner 1850 kroner og menn 2950 kroner.

Og som vanlig er det data og elektronikk, klær og sko som er julegavevinnerne med henholdsvis 38% og 35%.

- 40% av norske forbrukere opplyser at de har handlet julegaver på nett så langt i år, 45% kvinner og 36% menn. I aldersgruppen 35-44 år er andelen 57%, og det er vestlendingene som har netthandlet mest. Forbrukere i Nord-Norge ligger lengst bak i julegavehandelen på nett, kunne Anfindsen fortelle.

Ulike motiver

Hun opplyste også at det er ulike motiver for jul-e-gavehandel.

- Forbrukere i Trøndelag er ute etter de gode tilbudene på nett, og liker å sammenligne priser. I Hedmark og Oppland netthandles gaver fordi de ikke finner dem der de bor, det samme er hovedårsaken blant nordlendinger. Vestlendingene liker også gode tilbud og andre varer enn de finner i området, og ønsker gavene rett hjem. Julenetthandlerne på Sør-Østlandet er de som har brukt mest så langt, mens netthandlende i Hedmark/Oppland har brukt minst hittil, fortalte Anfindsen som er spent på hva Jul-e-handelinnspurten.

 

 

Powered by Labrador CMS