Forskning og droner i Postnord
- Hvorfor drive forskning og utvikling innen logistikk? Det er ingen vei utenom.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det understreket markeds- og kommunikasjonsdirektør Ole Andreas Hagen i Postnord på selskapets presselunsj fredag.
Hagen, som også er styreleder i NHO Logistikk og Transport (NHOLT), er medlem i gruppen «Programstyre Transport 2025», sammen med et bredt utvalg av representanter fra samferdsel, transport og logistikk.
Gruppen arbeider med et nytt transport-forskningsprogram mot 2025.
Hagen spør seg:
- Hvor vil vi med transportforskningen? Har vi lykkes med å forklare hvorfor forskning må spille en viktig rolle for å bidra til best mulig samferdselspolitikk og de fremtidige transport- og logistikkutfordringene?
Tar tak i forskningen
Han viser til adm. direktør Arvid Hallen i Norges forskningsråd som sier følgende: «Satsingen på norsk transportforskning er for svak og for lite konsentrert. Vi tar tak i dette nå og er i ferd med å utvikle et bedre kunnskapsgrunnlag for fremtidig transportforskning. I dialog med de relevante departementene, vil vi foreslå virkemidler og budsjetter. Kunnskapsbehovene øker sterkt på mange samfunnsområder, og forskning er en svært viktig kilde til utvikling av ny kunnskap. Det må satses mer og i tråd med utfordringene.»
Ole Andreas Hagen fremhever imidlertid at samferdsel har kommet på toppen av pallen på den politiske dagsorden. Han fremhever også at NHOLT har fått en sterk posisjon i NHO-familien.
Må handles nå
E-handel var fremtredende tema på PostNords presselunsj fredag.
- Når dagens 15-åringer fyller 40, kan Norges befolkning nærme seg syv millioner mennesker. Da må vi handle nå for å håndtere utfordringer for samferdsel, byutvikling og forvaltning, fremhever Hagen.
15,5 millioner konsumenter i Norden handlet online i 2013, og Nordiske land er på topp i bruken av internett. Smartphones og nettbrett øker kraftig som innkjøpskanal.
Ifølge Hagen er pakkeautomater, droner og automatbiler sentrale innslag i fremtidens bud- og expresstjenester.