Infrastruktur i krise
- Utbyggingen av vei og bane mellom de to største byene i Norge er en skandale.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Skal vi stilltiende godta et uforsvarlig arbeidsmiljø for sjåførene som følge av dårlige veier?
Roper på initiativ
Kommunikasjonssjef Einar Spurkeland i DB Schenker Norge frykter vinteren og roper på større initiativ i opprustningen av norsk infrastruktur.
I et innlegg i Aftenposten påpeker han store mangler ved veiinfrastrukturen mellom Østlandet og Vestlandet og manglende beslutninger om hvor veien skal gå.
- Vi er nå i 12. time for å kunne redde stumpene av et håpløst vei-/banenett etter flere tiår med forfall. Dette er også arbeidsplassen til tusenvis av sjåfører, understreker Schenkers talsmann, Einar Spurkeland, og som fortsetter:
- I Norge opplever vi at viktige veier og baner mellom landsdelene har gått ut på dato, og at fornyelsen går veldig tregt.
Frykter vinteren
Han fremhever at Bergensbanen har ført til krise for infrastrukturen i flere perioder av året.
- Vi frykter kommende vinter med uforutsigbare værforhold, der hverken vei- eller baneansvarlige er forberedt. Veivesenet og Jernbaneverket setter nok på ressurser når vei og bane er stengt, men er som regel på etterskudd med forebyggende vedlikehold. Vi må i slike tilfeller stadig finne kreative løsninger for å få frem verdifulle, tidskritiske og livsviktige varer, sier Spurkeland som understreker at med økende sjømateksport vil også godsvolumene og lastebiltrafikken øke.
Svært kritisk
Spurkeland spør seg om vi stilltiende skal godta et uforsvarlig arbeidsmiljø for sjåførene som følge av dårlige veier.
- Når jernbanestrekninger stenges skal alle ha bil samtidig, noe som fører til høyere priser og betydelige kostnadsøkninger, sier Spurkeland som er svært kritisk til veistandarden.
- Sjåførene må ofte balansere et vogntog på 40–50 tonn på en veiskulder som kan gi etter når som helst, med katastrofalt utfall for sjåfør og last. Mange steder kan ikke to lastebiler passere hverandre uten at den ene finner et sted på veien hvor det er noen centimeter ekstra. Sjåførene fortjener bedre veier. Det må derfor bygges motorvei Oslo-Bergen, sier Spurkeland.