Schenker selvkjørende på offentlig vei
GÖTEBORG (MTlogistikk.no): For første gang skal en autonom og elektrisk lastebil settes i drift på offentlig vei i Norden. Det skjer allerede i høst.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det svenske selskapet Einride er bare to år gammelt, men har lansert to selvkjørende lastebiler, T-pod og T-log, som henholdsvis skal kjøre paller og tømmer.
Begge er testet en stund i kontrollerte former, men i løpet av få uker slipper den første T-poden ut på veien.
Det skjer i samarbeid med DB Schenker i Jönköping forteller, Einrides CEO Robert Falck til MT.
Kort strekning
Der skal en T-pod frakte paller mellom Schenkers lager og terminal, som ligger omkring 600 meter unna hverandre. Strekningen er på offentlig vei inne på et industriområde, forteller Linda Borgenstam som er VD hos Schenker Consulting i Sverige.
– Vi ville ha så lav kompleksitet som mulig i første fase. Vi vil lære å krype før vi kan gå, sier hun.
Selv om dette er en offentlig vei, vil T-poden stort sett møte Schenkers egne biler og så godt som ingen fotgjengere, og farten på strekningen er lav. T-pod kan kjøre rundt 200 kilometer på én lading, og har en lastekapasitet på 20 tonn.
Testprosjektet er klart til å settes i drift, så snart Transportstyrelsen i Sverige gir grønt lys.
– Det vil skje om kort tid. Vi er på veien allerede i høst, sier Borgenstam.
I prosjektet vil hastigheten være begrenset til 40 km/t.
Menneskelig faktor
En operatør vil hele tiden overvåke kjøretøyet, og vil kunne gripe inn dersom det skulle oppstå situasjoner T-pod ikke takler. Også langt inn i fremtiden vil mennesker overvåke selvkjørende kjøretøy, tror Robert Falck hos Einride.
– Vi har lagt opp til at én operatør skal kunne overvåke ti kjøretøyer fra et kontrollsenter, og kunne ta over kjøretøyet ved behov. Det kommer alltid til å være en form for menneskelig overvåking, langt inn i fremtiden, forklarer han.
I Sverige anslås det at det i løpet av få år vil mangle rundt 50.000 lastebilsjåfører. Dermed bør ikke sjåførene se på en selvkjørende bil som en konkurrent – heller ikke den dagen selvkjørende doninger virkelig tar over og vil dominere veien.
– Jeg tror sjåfører bare vil få en nye type jobb, sier Falck.
Minst like viktig som at den er selvkjørende, er at T-poden er helelektrisk.
– Med svensk kraftmiks er den helt uten utslipp, sier Falck.
- Det nytter ikke vente
For Schenkers del er både den innovative selvkjørende biten og miljøaspektet viktig.
– Vi vil skape intelligente og bærekraftige løsninger for logistikken. Og vi må være på ballen. Det nytter ikke å stå og vente mens andre finner innovative løsninger, sier Borgenstam, som understreker at forsøket i Sverige er forankret hos DB Schenker i Tyskland.
- Tungtransport på vei står for en betydelig del av de globale CO2-utslippene. Ved å erstatte diesel med el-kraft, minsker vi utslippene med 90 prosent. Vi er svært glade og takknemlige for at DB Schenker har valgt å være en del av denne revolusjonerende forandringen av transportindustrien, sier Falck.
På spørsmål fra MT om hvorfor Schenker ble valgt som partner, svarer Falck kort og greit:
- Schenker er et selskap som har et transportbehov, og vi har en transportløsning.
Under Transport & Logistik i Göteborg ble Falck ble utfordret på problematikken rundt hvem som skal laste og losse selvkjørende biler, en jobb sjåførene ofte har i dag.
- Mellom Schenkers to anlegg blir det jo ikke noe problem. Og automatisk lasting og lossing vil finnes innen kort tid, mener Falck.