Dobler godstransporten via Det kaspiske hav
En ny internasjonal situasjon gjør at gods finner nye veier. Det merkes blant annet i Kasakhstan.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Aktau handelshavn, Kuryk havn og Aktau marine nordterminal (disse havnene er nøkkelpunkter i den transkaspiske internasjonale transportruten - TITR) har doblet fraktvolumet, opplyser den kasakhstanske ambassaden i Norge.
TITR (også kjent som Midtkorridoren) starter fra Sørøst-Asia og Kina, går gjennom Kasakhstan, Det kaspiske hav, Aserbajdsjan og Georgia til Europa. Transportkorridoren er en del av Den nye silkeveien. Den fungerer på liknende måte som den gamle silkeveien som koblet Asia, Middelhavet og Europa i middelalderen.
Doblet
I år har mer enn 1,2 millioner tonn blitt lastet i Aktau handelshavn – dobbelt så mye som i samme periode i 2021. I februar 2022 ble 1657 containere omlastet. I april 2022 økte antallet til 3099 containere.
Leder for Aktau handelshavn Abai Turikpenbayev har meddelt at trafikkvolumet på TITR vil seksdobles i 2022 – til 3,2 millioner tonn.
Aktau marine nordterminal er en del av TITR, Transportkorridoren Europa-Kaukasus-Asia (TRACECA) og Den internasjonale nord-sør transportkorridoren (INSTC). Derfra sendes og videresendes last til havner i Iran, Russland og Aserbajdsjan.
- Et spesielt prosjekt for havnens utvidelse har økt kapasiteten fra to millioner tonn til fire millioner tonn, og kornterminalens kapasitet – fra 0,6 millioner tonn til 1,6 millioner tonn, sier Dauren Kaliaskarov, generaldirektør av Aktau marine nordterminal.
Til sammenligning var volumet av godstransport gjennom Aktau marine nordterminal 813.500 tonn i løpet av en 10-måneders periode i 2021.
Biler til Tyrkia
Generaldirektør for Kuryk havn Serik Akhmetov opplyste følgende om trafikken gjennom havnen:
- Siden forrige måned er det tre ganger flere maskiner, tre ganger flere vogner, og følgelig har vektparametrene blitt større.
Nå har fergene plass til 54 jernbanevogner, og havnen kan betjene fire ferger om gangen. Kuryk havn utfører også forsendelse av biltransporter.
- Hele logistikken til Tyrkia er basert på biler, så vi legger mye vekt på å lage en spesiell korridor for motortransport, sier Akhmetov.