Tesla lover 800 km rekkevidde
- Og det er «worst case», sier Elon Musk om den nye Tesla Semi.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det har vært knyttet stor spenning til lanseringen av Teslas første lastebil, Tesla Semi. Lanseringen har vært utsatt to ganger, men natt til fredag norsk tid sto Elon Musk på scenen i California og viste fram lastebilen første gang.
Utseendet overrasker ingen som har fulgt med på de dryppene som er kommet tidligere og de spionbildene som er tatt. Den ser futuristisk ut, og kanskje mest omdiskutert er ett sentrert førersete.
Elon Musk lover ganske solide spesifikasjoner på Tesla Semi. Uten last kan den akselerere fra 0-100 på rundt fem sekunder, og fullastet med 80.000 pund (rundt 36 tonn) klarer den å komme opp i 100 km/t på rundt 20 sekunder.
Les også: Ikke til Norge med det første
Lastebilen som ble vist har to bakaksler med én motor på hvert hjul.
Akselerasjon er vel og fint, men mest spenning var det knyttet til rekkevidden. Elon Musk forteller at lastebilen skal klare 500 miles (800 km) på én lading med full last. Med mindre last skal rekkevidden være betydelig bedre.
Bilen skal klare oppoverbakker med fem prosents stigning i over 100 km/t om ønskelig, også dette med full last.
Lade-nettverk
Ladingen av lastebilen skal skje ved såkalte megachargers. De skal kunne fylle på over 600 kilometer kjørelengde på en halvtime. Musk lover at det skal bli et «Tesla Megacharge»-nettverk for lastebiler i verden på lik linje med Teslas ladestasjoner for personbiler i verden i dag.
Kanskje mest interessant med Tesla Semi er hva man ikke finner i maskinen. Her er ingen clutch, ingen stor motor, ingen differensial. Vedlikeholdsbehovet skal være minimalt, og Tesla garanterer lastebilen i en million miles (1,6 millioner kilometer) og hevder at bremsene «varer evig».
Førerhuset er også relativt ugjenkjennelig fra en vanlig lastebil. Førersetet er sentrert, med en stor skjerm på hver side. Mest uvant blir det nok for lastebilsjåførene å sitte sentrert.
Siden det ikke finnes noen girkasse eller transmisjon er gulvet i hytta også helt flatt og føles romslig ifølge de som har fått ta en titt.
Vanlig skive
Det som ligner mest på en vanlig lastebil på Tesla Semi, er svingskiva, som ser helt standard ut. Det er kanskje ikke så rart heller. Det er nemlig ikke planer om å bygge egne Tesla Semi-semihengere.
Det har vært spekulert i om dette var en mulighet for å legge til ekstra batterikapasitet, men det er noe Tesla har valgt å ikke gjør, av fornuftige grunner. Semihengere blir jo gjerne etterlatt med laste her og der, mens trekkvognen kjører videre. Tesla Semi er altså en ren trekkvogn.
Vi må likevel vente lenge på at bilen kommer til Norge fordi Tesla skal bygge den først og fremst for sin egentransport i 2019. Deretter lanseres den for det amerikanske markedet. Så kommer turen til Europa. Om det blir 2020 eller 2021 er ikke godt å si nå.
Tesla oppgir at bilen nok blir dyrere i innkjøp enn en dieseldrevet tilsvarende bil, men hevder at den er langt billigere i drift, selv med høye strømpriser og lave amerikanske dieselpriser. Kostnad pr kilometer blir 20-30% lavere over bilens avskrivningstid, hevdes det. Vedlikeholdskostnaden oppgis å være svært lav, fordi bilen jo inneholder dramatisk færre bevegelige deler enn tradisjonelle biler.
Se lanseringen her: