HER ER’N: Dette er den eneste offisielle skissen som foreløpig finnes av Tesla Semi. En lang rekke medier, både norske og internasjonale, brukte feilaktig bilder av konkurrenten Nikola One – en elektrisk lastebil som ble presentert i desember, og som blant andre Tine og Tenden Transport har forhåndsbestilt.

Tesla Semi: - Det blir noe helt nytt

GAMECHANGER: 28. september avdukes Teslas lastebil. Elon Musk & co håper og tror den vil revolusjonere bransjen.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har vært kjent i et års tid at Tesla har jobbet med en elektrisk lastebil, og i påsken annonserte Tesla-sjefen Elon Musk at Teslas bidrag til godstransporten vil bli avduket og presentert i september. Nå er det også rapportert at lanseringen vil finne sted 28. september. 

Musk røpet ikke så mye da kan kom med annonseringen på Twitter: «Tesla Semi truck unveil set for September. Team has done an amazing job. Seriously next level.»

Budskapet er med andre ord: Den kommer. Og den er bra.

 

- Stor endring

Ikke så mye å gå på, med andre ord. Så da vi fikk sjansen til å slå av en prat med Teslas direktør for nye markeder i Europa, Midtøsten og Afrika, Peter Bardenfleth-Hansen under Nordic Delivery Conference i København nylig, prøvde vi å lokke ut litt ytterligere informasjon.

- I september presenterer vi den nye Tesla Semi. Det blir en stor endring. Det vil bli noe helt nytt, men jeg kan ikke si så mye annet enn å henvise til tweeten fra Elon Musk, sier Bardenfleth-Hansen til MT.

- Når blir lastebilen tilgjengelig for bestilling og når vil de første bli levert?

FLYR HØYT: Peter Bardenfleth-Hansen er Director of New Markets for EMEA (Europe, Middle East & Africa) hos Tesla. Han har tidligere vært Norden-sjef og håper Norge tar like godt imot Tesla Semi som vi har gjort med Teslas personbiler. Her foran en Tesla Model X under Nordic Delivery Conference i København.

- Flere detaljer blir sannsynligvis gitt under avdukingen i september, er alt Bardenfleth-Hansen vil, eller kan, si.

Håper på Norge

- Norge har vært en svært viktig marked for Teslas personbiler, ser du for deg at det samme vil gjelde for lastebilen?

- Vi håper det.

Kortene holdes altså tett inntil brystet.

Teslas ambisjon er likevel klar og definert, nemlig: «Accelerate the world’s transition to sustainable energy».

- Dette krever drastiske endringer. Flere av de største CO2-utslipperne er i transportsektoren, så her må det gjøres noe, sa Peter Bardenfleth-Hansen, i sitt foredrag under Nordic Delivery Conference i København.

Model 3-motorer

DELER MOTOR: Model 3 er billigvarianten fra Tesla, som rulles ut neste år. Lastebilen fra Tesla skal bruke samme motor som Model 3, men trolig én motor per hjul eller aksling.

Elon Musk har etter hvert røpet litt mer om lastebilen enn den lille informasjonen fra Twitter. Under en TED-konferanse ble kjent at Tesla Semi vil drives av flere Model 3-motorer, altså samme motor som i Teslas kommende billige personbil. Om det betyr en motor per hjul eller per aksling, eller lignende, gjenstår å se.

Musk forsikrer at bilen kommer til å være sterk nok, selv i det amerikanske markedet som er dominert av gigantiske dieselmotorer uten nevneverdig hensyn til miljøet.

- Den vil overgå folks forventinger til hva en elektrisk lastebil kan gjøre. Om du hadde en tautrekkekonkurranse, ville Tesla Semi trekke en diesel-lastebil i oppoverbakke, sa Musk under TED-konferansen.

– Dette kommer til å bli en veldig kvikk lastebil. Du kan kjøre den som en sportsbil, sa Musk, og avslørte samtidig at han allerede har prøvekjørt en prototype.

Selvkjørende

Siden oktober i fjor har alle bilene Tesla har laget hatt hardware-kapasitet til å være fullstendig selvkjørende. IT-folkene jobber fortsatt med å finpusse softwaren, slik at Tesla er klare til å rulle ut dette når lovgivning for selvkjørende biler etter hvert kommer på plass i ulike regioner.

Det vil være rimelig å anta at Tesla-lastebilen også er proppfull av all tilgjengelig hardware. Likevel tror Musk at det vil ta noen år før lastebilsjåfører ikke lenger trengs.

- Det vil ta noen år før lastebiler kan kjøre selv og før lovgivere har fått nok data til å føle seg komfortable med å ikke ha en sjåfør i bilen, sa Musk i et intervju med CNBC nylig.

Det selvkjørende systemet vil i begynnelsen bare samle data og sørge for økt sikkerhet.

- Jeg tror det er en stor forbedring av sikkerheten, for det skjer mange ulykker når sjåfører er trøtte bak rattet, sier Musk.

Noe som blir spennende å følge med på er om Tesla Semi vil ha fornuftig lengde og nyttelast til å være en vinner på det europeiske markedet. I USA er lengdebegrensningene så godt som ikke-eksisterende, mens de er svært strenge i Europa.

Sjåførens rolle endres

Han tror imidlertid at sjåførens rolle gradvis vil endres.

- Jeg tror sjåførens rolle vil omformes til å bli en «fleet manager». Jeg synes det er en mer interessant jobb enn å kjøre, sier Musk.

Selv om det er mye fantastisk ny teknologi i den kommende Tesla-lastebilen, er hovedpoenget likevel å spare penger og miljøet.

- Vi tror at Tesla Semi vil sørge for en stor kostnadsreduksjon innen godstransport, og samtidig øke sikkerheten i tillegg til at den blir morsom å operere, sa Musk da prosjektet først ble annonsert i fjor.

Powered by Labrador CMS