Bytter ut lastebilene med sykler
Mandag ble el-varesykkeltjeneste lansert på Bryggen i Bergen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Prosjektet er et samarbeid mellom DB Schenker, Bergen kommune og Statens vegvesen.
Tilbudet vil også introduseres i andre by-områder etter hvert som en får erfaring med driftsopplegget, blant annet i Stavanger, Sandnes, Kristiansand, Drammen, Ålesund, Trondheim og Oslo.
Den nye sykkelen kan laste 300 kilo med pakker og annet gods og overtar levering av småpakker i Bergen.
Varer levert med sykkel er fremtiden i byområder.
– Vi har et mål om nullutslipp i alle norske byer i løpet av 2019. Dette er det første bidraget vårt i så måte, sier distribusjonssjef Lars Sveen i DB Schenker.
Den elektriske sykkelen har en rekkevidde på åtte mil og kan gå en hel arbeidsdag uten lading.
– Selv om den er batteridrevet, må sjåføren trå i tillegg. Den er registrert som en vanlig sykkel, sier Sveen som opplyser at mellom 15 OG 20 transportsykler skal på plass i norske byer.
I første omgang er det bare én sykkel som skal testes ut i Bergen. Målsettingen er likevel at alle småpakker på kort sikt skal leveres på denne måten.
Norske samferdselsmyndigheter ønsker det nye tiltaket velkommen:
– Dette er veldig kjekt. All honnør til DB Schenker. Vi er helt avhengig av en transportbransje som tør å satse på alternative fremkomstmidler for transport av gods, sier avdelingsdirektør Grethe Vikane i Statens vegvesen.
Hun er helt sikker på dette er fremtiden.
- Kravene til bransjen i henhold til Parisavtalen og nasjonale målsettinger, fører til at man er nødt til å gå over til mer miljøvennlig varedistribusjon, sier Vikane.
– Vi holder også på å utvikle et tak over sykkelen. Uansett går vi jo mot sommer nå, så jeg tror dette skal bli bra, forsikrer Lars Sveen.