Slik blir elektrisk Vivaro
Får to batteripakker og rekkevidde opptil 300 kilometer.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
En hel-elektrisk utgave av Opel Vivaro – som etter alle solemerker blir døpt Vivaro-e – er på plass i løpet av neste år. Da kan kundene velge mellom to batteripakker: 50 kWt eller 75 kWt. De skal gi henholdsvis 200 og 300 kilometer rekkevidde etter den nye WLTP-standarden.
Uavhengig av batteristørrelsen vil bilen ha mulighet for hurtiglading, som etter det vi forstår er maks 100 kW.
Bilen blir forhjulsdreven og det er en 136-hesters motor med 260 Nm dreiemoment som skal gjøre jobben. Det betyr at de som har planer om kjøp av en Vivaro-e kan søke om full støtte fra Enova under den nye ordningen som kom tidligere i år.
Av øvrige spesifikasjoner kan det nevnes at bilen får en nyttelast på 1200 kilo, noe som ikke er dramatisk mye mindre enn en diesel-Vivaro, og at den kommer i tre lengder (4,6 m², 5,6 m² og 6,1 m²). Den minste batteripakka blir bare tilgjengelig til den korteste konfigurasjonen, den store til alle tre.
Varerommet er identisk mellom Vivaro og Vivaro-e takket være smart pakking av batteriet. Tilhengervekten er for øvrig 1000 kilo.
Vivaro-e skal ifølge Opel være på plass til høsten 2020, og en personbilutgave med opptil 9 seter (under navnet Zafira Life) kommer hakk i hæl.