Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

GODT INNTRYKK: Den var bestillingsklar i oktober og de første norske kundene får bilene utover våren. Vi har kjørt nye elektriske Courier rundt Barcelona med et smil om munnen.

Sorry katalanere!

BARCELONA: Med Squircle-ratt, 400 kilo stroppet fast bak og nesten fulladet batteri, gjøv vi løs på landeveiene rundt Barcelona.

Publisert Sist oppdatert

Jeg kan ikke huske at den bensindrevne versjonen av Ford Transit Courier var såå god å kjøre, en god var den. Like kvikk som denne føles den likevel ikke. For E-Transit Courer med sine beskjedne 100 kW i motoreffekt og 290 Newtonmeter i dreiemoment, og kanskje hjulopphenget), var mer enn nok til at jeg nå sitter med årlig samvittighet. 

Fakta: Ford E-Transit Courier

Motoreffekt: 136 hk
Dreiemoment: 290 Nm
Varerom: 2,9 m3 (opptil) plass til 2 paller
Nyttelast: Opptil 700 kg
Hengervekt: Opptil 750 kg
Batteri: 43 kWt netto
Rekkevidde: 292 km WLTP
Rekkevide med fartssperre: 301 km WLTP
Forbruk: 17,1 kWt/100 km
DC-lading / hurtiglading: 100 kW 
Ladetid: 10-80%: Ca. 23 minutter
AC-lading: 11 kW (400V TN 3-fas)
Pris fra: 367.680 kr eks.mva

Sorry katalanere som så den lille blå kule Forden fare forbi på de svingete veiene nord for Barcelona for så å plutselig bremse ned uten noen åpenbar grunn (jeg testet en-pedals kjøringen) og så plutselig rase av gårde igjen (jeg prøve også Sport-modus en del). Men sånn gikk det i alle fall. Inntrykket er veldig bra. Den er morsom å kjøre aktivt i tillegg til at den er komfortabel, stillegående og har et godt hjuloppheng med presis styrerespons.

DESIGNFORDEL: De fleste inkludert oss synes designet er svært vellykket. På den elektriske Courier er signatur-LED-stripen og LED-DRL-lys standard.

Understellet er en av de største positive overraskelsene. Den tar krappe svinger som en lek og takler dårlig asfalt godt til å være en av de minste varebilene. Om det var en fordel å ha 400 kilo stroppet fast bak, eller en bakdel, vet jeg ikke, for vi fikk ikke kjørt den samme bilen ulastet.

Squircle / «Rundkant»?

Legg merke til rattet, det er litt rundt og litt firkant. Square + circle = squircle og finnes kun på den elektriske Courier og nye Custom (både diesel og el). Selv har jeg ikke vært så stor fan av denne typen ratt som f.eks. Peugeot har innført, men her har man funnet en litt mildere versjon som, for meg i hvert fall, fungerte godt.

Fine assistenter

Assistentfunksjonene Adaptive Cruis Control med Lane Centring og Stop & Go fungerer bra. Måten den holder hastighet og plassering i filen er jevn og behagelig. Selv om dette systemet ikke er beregnet på at du kan slippe rattet (den begynner å pipe etter 15 sekunder), så oppfører den seg overbevisende godt på testrunden på de katalanske motorveiene. Driver Assistance Pack inneholder i tillegg Blind Spot Information System med Cross Traffic Alert & Trailer Lite, Pre Collision Assit med Intersection Assist i tillegg til Pederstrian og Cyclist Detection.

SQUIRCLE: En blanding mellom sirkel og firkant fungerte godt i Courier. Her tar vår testfører bort hendene for å se hvor lenge den er selvkjørende før den ber om at du tar hendene tilbake på rattet (15 sekunder).

Tallene

De harde faktaene skal ifølge Ford være 293 kilometers rekkevidde WLTP ut fra det 43 kWt (netto) store batteriet om du har koblet inn fartssperre på 120 km/t. 80 prosent av kundene i dette segmentet kjører 25 mil eller mindre per dag ifølge tall Ford sitter på. Da burde holde for mange, men om holder for norske kunder, tja vi får se.

Vi startet på 92 prosent på flyplassen Barcelona El Prat og endte på 63 prosent utenfor hotellet i Barcelona. Og etter denne litt rampete turen på ni mil i ca. 19 varmegrader, sto snittforbruket på 1,4 kWt per mil. Det virket svært snilt i forhold til snittforbruket Ford selv oppgir er 1,7 kWt per mil WLTP. I ettertid så jeg at AC var skrudd av, men om det har så mye å si er usikkert.

Minifrunk

Varerommet kan romme to europaller og som tilvalg finnes gjennomlastingsluke som gir deg 2,6 meters lastelengde. Under panseret har Ford fått plass til en 44 liters minifrunk, utvilsomt et velkomment bidrag for å stue vekk ladekabel og annet. Skjønt, det er jo ikke like lettvint å åpne panseret som det er å åpne sidedøra til varerommet, så hvor den ladekabelen havner gjenstår vel å se (ofte sett på gulvet på passasjersiden i kupeen).

MINIFRUNK: I "motorrommet" har Ford fått plass til en 44 liters frunk. Nok til å rydde bort noe småsaker som ladekabel og førstehjelpsskrin.

 Ford Pro – undervurdert

På den 12-tommer store infotainment-skjermen med Fords Sync 4-system med 5G-modem for oppkopling har du flere muligheter enn de fleste er klar over. Her er det viktig å få Ford-selgeren din til å forklare deg Ford Pro-systemet skikkelig for det gir svært mange interessante muligheter innenfor flåtestyring.

Det kan hende at folk ikke bryr seg om dette og tenker at det nok en gang er flotte ord om oppkopling og produktivitet, men dette er undervurdert, særlig for proffe brukere som allerede har tunge kjøretøy i bilparken som er vant til og bruker flåtestyringssystemer. Som eksempel kan du få tilsendt sms-varsel om bilen flyttes innenfor et gitt tidsrom.

Mobil service

GJERRIG? Etter en litt rampete tur på ni mil i ca. 19 varmegrader, sto snittforbruket på 1,4 kWt per mil. Det virket svært snilt i forhold til snittforbruket Ford selv oppgir er 1,7 kWt per mil WLTP. I ettertid så jeg at AC var skrudd av, men om det har så mye å si er usikkert.

Alle Fords nyttekjøretøy har kostnadsfri serviceavtale i 3 år/45 000 km som standard. Servicen kan gjennomføres hos alle Fords ca. 70 Ford-autoriserte verksteder i Norge. En stor andel av disse forhandlerne tilbyr nå også Ford Mobil Service hvor Ford rykker ut med fagfolk over store deler av Norge for å løse utfordringer der kunden er. Tilbudet vil bli utvidet og bli enda bedre og viktigere fremover, ifølge salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

 Til våren

Med produksjonsstart og de første kundeleveringene i Norge utover våren av nye E-Transit Courier.

– Vi har god ordreinngang på nye E-Transit Courier, samtidig har vi enda flere kunder på lista som naturlig nok ønsker å prøvekjøre bilen før de skriver kontrakt, så vi venter spent på å få de første bilene til landet slik at vi kan formalisere kontrakter på disse interessentene, forklarer Markussen.

Utstyrsvariantene er Trend og Limited og prisen på E-Transit Courier starter på 367.680 kroner eks. mva.

Mer om Ford Pro:

Samtlige elektrifiserte Transit-modeller leveres som standard, med 5G-modem og kan benytte seg av Ford Pro sitt økosystem av digitale tjenester og software-løsninger.

Dette inkluderer blant annet service, lading og software-tjenester.

FORDLiive er et gratis nettilkoblet oppetid-system for alle nye Ford Pro-nyttekjøretøy. Her brukes sanntidsdata til å forutsi vedlikeholdsbehov og redusere nedetid. Systemet kobler sammen kjøretøy, forhandler og Ford for å gi raskere service og bedre driftssikkerhet til Fords nyttekjøretøykunder. Egne FORDLiive-agenter kobler også Ford-forhandlere sammen med alle Fords ressurser for å levere støtten du trenger.

Med Ford Pro Telematics Essentials får du enkel og gratis overvåkning av bilparker med fem eller flere firmabiler med FordPass Connect. Her får du blant annet GPS-sporing av flåten din, varsler om kjøretøyets tilstand, ladenivå eller drivstofforbruk – om du også har andre Ford nyttekjøretøy med forbrenningsmotorer i din flåte som er kompatible.

I løpet av de siste to årene har Ford Pro tilkoblede nyttekjøretøy økt med over 40 % – til 5,2 millioner i dag. Bare det siste året har antall betalende abonnenter på deres softwareløsninger globalt økt med 27 % - til nesten 650 000.

REKKEVIDDE: WLTP på 290 kilometer kan økes til 301 kilometer om du kobler inn fartssperren på 120 km/t.
REKKEVIDDE: WLTP på 290 kilometer kan økes til 301 kilometer om du kobler inn fartssperren på 120 km/t.
12-TOMMER: En annen fordel med den elektriske Courier er ekstra stor infotainment-skjerm på 12 tommer som i tillegg til det digitale instrumentklusteret gir mye informasjon på en grei måte.
VAREROMMET: Seks surrekroker og kapasitet opp til 700 kilo, men på testrunden kjørte vi med 400 kilo.
FORD E-TRANSIT COURIER: Testbilene var alle i Limited-versjon med fargen Digital Aqua Blue.
FORD E-TRANSIT COURIER: Testbilene var alle i Limited-versjon med fargen Digital Aqua Blue.
FORD E-TRANSIT COURIER: Gjennomlastingsluke og nedfellbart passasjersete er tilgjengelig.
FORD E-TRANSIT COURIER: Rattgiret fungerer godt.
FORD E-TRANSIT COURIER: To europaller får plass i varerommet.
FORD E-TRANSIT COURIER: DC-lading på 100 kW.
FORD E-TRANSIT COURIER: Kjøremodusene Normal, Eco, Sport og Slippery.
Powered by Labrador CMS