COMFORT PLUS: Høyeste utstyrsnivået gir deg lakerte fangere og speil på Proace.Fredrik Saugstad
Toyota Proace og Proace City - har blitt bedre både med diesel og batteri
HAAG NEDERLAND: På Toyota sine varebiler har norske kunder vist ganske tydelig at begge energitypene er viktige – nå er oppgraderte Proace og Proace City snart på plass i Norge.
At Toyota har ligget foran sine Stellantis-søsken på registreringsstatistikken i Norge er ingen hemmelighet. Det handler ifølge
Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, litt om tildeling av biler fra
fabrikkene og fordelingen mellom BEV og ICE (battery electric og internal
combustion engine) og selvsagt hander det om Toyota sitt forhandlernettverk.
Nesten 50/50 fordeling mellom diesel eller batteri
- Proace-salget så langt i år består av 51 prosent elektriske,
mens i fjor var el-andelen på 63 prosent, forklarer Olsen.
For lillebroren Proace City har el-andelen i år ligget på 56
prosent, mens den i 2023 var oppe i 75 prosent.
Høye mål
Til sammenligning har Toyota et mål om europeisk BEV-andel på 20 prosent innen 2025. Så Norge ligger med andre ord milevis foran, selv om vi synes det butter her.
Den totale andelen av elektriske varebiler i Euopa var ventet å nå 14 prosent i 2024, men nå er den på ca. 10 prosent. Totalt sett (BEV og ICE) har Toyota et mål om å bli topp 6 på varebil-statistikken i Europa i 2025.
Oppgraderte med lengre WLTP
Nå er begge modellene oppgradert, både innvendig og utvendig. Det viktigste og mest merkbare er nok skjermene og den økte rekkevidden på de elektriske. Det vil si for Proace sin del at den nå skal klare 350 kilometer WLPT med den samme batteripakken på 75 kWt, mens Toyota Norge oppgir den økte rekkevidden til 347 kilometer.
Oppgradert Proace Electric
Hva som gjør at den elektriske Proace går litt lenger er en ny ny elektrisk motor som yter 136 DIN hk (100 kW) og en ny konnektor og modifisert sikringsboks som er lagt til litium-ion-batteriet. Batteriet kan lades opp fra 45 minutter ved hjelp av en DC-hurtiglader. Modellen tilbys med en 11 kW ombordlader som standard.
Regenerering med padel
Gjennom en oppgradering av det regenerative bremsesystemet får sjåføren ytterligere hjelp med å maksimere kjøretøyets rekkevidde. Føreren kan velge sitt foretrukne nivå av regenerativ bremsing ved hjelp av padleskift bak rattet. Det er tre nivåer å velge mellom – lett, middels og sterk. Dette fungerte fint på testrundet og gir deg mulighet til å lese trafikk og terreng for å oppnå så lang rekkevidde som mulig.
Åtte trinns automat og diesel
Varebilen i 1-tonns klassen, Proace kommer som tidligere i
to lengder, med lastevolum inntil 6,6 m³ med en nyttelast på inntil 1400 kilo
og 2500 kilos hengervekt.
Bak rattet på Proace med 177 hesters diesel med åtte
trinns automat får vi fortsatt følelsen av godt dreiemoment og behagelige girskifter,
både i byen og på landeveien. Støynivået er absolutt godkjent og varebilen
oppleves som komfortabel å kjøre.
Instrumentpanelet (både diesel og elektrisk) er nå en digital
skjerm på 10 tommer og infotainment-skjermen er også på 10 tommer. Begge to gir
god synlighet og du har flere valg i forhold til visning av informasjon og
grafikk. Det er verdt å merke seg at på det høyeste utstyrsnivået Comfort Plus blir
skjermen raskere og bedre med en bedre prosessor og den får navigasjon fra
fabrikk. Men alle nivåene har altså to 10-tommers skjermer og speiling av
mobilnavigasjon uansett.
Gode utstyrspakker
De tre utstyrsnivåene heter Comfort Fleet Color, Comfort og
Comfort Plus.
På det laveste nivået får du kun halogen-teknologi på nærlys og
fjernlys, men det er verdt å merke seg at Toyota Norge har lagt til comfort-skillevegg
og diesel-varmer med fjernkontroll, varme i sidespeil og ratt, cruisecontroll og
automatiske fjernlys blant annet.
Comfort-nivået gir deg LED kjørelys og LED- nær og fjernlys,
noe som utvilsomt er positivt for norske kunder. I tillegg til automatisk
klimaanlegg, blindsonevarsling i speilene, parkeringssensorer foran og bak og
blindsonevarsling på sidene av varebilen.
Med Comfort Plus får du 17-tommers alufelger, elektronisk
håndbrekk og adaptiv cruisekontroll. Den kommer også med et innebygd
navigasjonssystem, med tre års TomTom-abonnement.
Videre får Proace nå Flank Guard-beskyttelsessystemet. Dette
advarer føreren hvis det er fare for å treffe en hindring i veikanten, for
eksempel en søyle eller barriere ved en sving i lav hastighet.
Hengervekt
Proace i lang versjon med Smart Cargo-system kommer opp i et volum i varerommet på 6,6 m3 med en nyttelast på 1400 kg. Hengervekt er fortsatt på opptil 2 500 kg (2,0 144/177 hk-modeller). De elektriske versjonene har en hengervekt på 1000 kg.
Prisene for Proace Diesel
Prisene på Proace diesel starter på 504.800 kroner (inkl.mva) i medium lang versjon og den minste motoren (1,5 liter med 120 hestekrefter og 6-trinns manuell). Den mest kostbare er lang versjon med høyeste utstyrsnivå, 2-liters diesel med 177 hestekrefter og 8-trinns automat med utsalgspris på 689.500 kroner (inkl.mva).
Prisene for Proace Electric
Den elektriske Proace i nye versjonen kommer kun med det store batteriet til Norge og årsaken er ganske åpenbar.
-95 prosent av kundene i Norge har valgt det største batteriet på Proace Electric, forteller Espen Olsen.
Den starter på 640.300 kroner inkl.mva og engangsavgift. Da får du laveste utstyrsnivå og lang lengde med skyvedører på begge sider. Dyreste versjon koster 683.900 kroner inkl.mva. og alle modellene har 136 kW motoreffekt.
Lillebror Proace City
Toyota Norge kommer ikke til å ta inn minstemann Toyota Proace City som personbil (Verso) eller med bensinmotor, her er det batterielektrisk eller diesel som gjelder. Designet på Proace City har blitt mer ryddig, særlig i fronten. Utseendet er det samme for diesel og elektrisk. Blant annet med nedre delen av grillen som er blitt trapesformet, et designgrep som deles med andre nåværende Toyota-modeller.
På innsiden finner vi den nye 10-tommer store infotainment skjermen som i likhet med sin storebror får bedre prosessor jo høyere utstyrsnivå du velger. USB-C-porter for data og lading er tilgjengelig i alle varianter, sammen med trådløs Mirror Link-smarttelefonintegrasjon. Comfort Plus-varianter kommer med et innebygd navigasjonssystem, med tre års TomTom-abonnement.
Ni assistentsystemer som tidligere var tilvalg, er nå standard fra innstegsmodellen, inkludert kollisjonsvern med autobrems, filassistent, automatisk fjernlys og skiltgjenkjenning. I Norge leveres den rimeligste også med LED nær- og fjernlys, men kjøre- og tåkelys er av halogen-type. Utstyrslista (se under) er relativt trivelig sett fra kundens perspektiv og inkluderer comfort skillevegg og dieselvarmer med fjernkontroll på innstegsmodellen.
Oppgraderer du til Comfort får du lakkerte støtfangere og håndtak, bedre prosessor til multimediaskjermen, digitalt 10-tommers instrumentpanel, automatisk klimaanlegg med to soner. Smart Active Vision 2,0 parkerings system med ryggekamera, blindsonevarsel i utvendig speil, parkeringssenstorer og elektronisk sladrespeil er også inkludert.
Utstyrsliste Proace City:
Comfort Fleet Color:
205/60R16 dekk DSL 215/65R16 dekk EV 16" stålfelger med heldekkende kapsel Uten reservehjul, med dekkreparasjonssett Halogen kjørelys og tåkelys LED nærlys og fjernlys Ulakkerte støtfangere og dørhåndtak Oppvarmede elektriske sidespeil med folding 180-graders sidehengslede bakdører uten vindu
Sikkerhet:
Toyota Safety Sense med kollisjonsvern og autobrems Cruisekontroll Automatisk fjernlys (AHB) Skiltgjenkjenning (RSA) og filassistent (LKA) Regnsensor foran Førerovervåkning
Innvendig:
10'' multimedia DAB-radio med mobil speiling Analogt instrumentpanel 2 nøkler med fjernbetjent sentrallås Manuelt klimaanlegg (DSL) Automatisk klimaanlegg 2-soner (EV) Skinnratt med varme og audiobetjening Elektriske vinduer med autofunksjon foran 12V kontakt i varerom og 230V kontakt foran 3 seter med Smart Cargo Elektrisk håndbrems LED-lys i varerom Comfort skillevegg
Comfort:
Lakkerte støtfangere og dørhåndtak 10-tommers IVI MID multimedia DAB med speiling av mobil navi 10-tommers digitalt instrumentpanel Automatisk klima 2-sone Smart active vision 2,0 park system med ryggekamera, blindsonevarsel i utv.speil Parkeringssensorer foran og bak og innvendig elektronisk sladrespeil
Comfort Plus:
16-tommers alufelg 10-tommers IVI HIGH multimedia DAB med navigasjon fra fabrikk Smart entry & start system Adaptiv cruisekontroll
Kliner du til med øverste utstyrsnivå får du 16-tommers alufelger, den vasseste skjermen med fabrikknavigasjon, Smart entry & Start system og adaptiv cruisekontroll.
Oppgradert elektriske Proace City
Proace City drar nytte av de samme tekniske oppdateringene som brukes på storebror Proace (detaljer ovenfor), sammen med en ny elektrisk motor, som gir kjøretøyet maksimalt 100 kW (136 DIN hk) effekt.
Seks mil lengre WLTP
Oppdateringene har gitt en 60 km økning i rekkevidden (WLTP-standard). I Norge har oppgraderte Proace City en typegodkjent rekkevidde på inntil 337 km. Ved hjelp av et 100 kW DC hurtigladesystem kan 50 kWh-batteriet lades opp til opptil 80 % fra 30 minutter.
I Norge leveres den med en varmepumpe som kan bidra til å varme opp kupeen uten å trekke for mye på batteriet.
Prisene for Proace City Diesel
Det er kun 1,5 diesel du kan velge av forbrenningsmotorer på Proace City. Den starter på 404.500 kroner for kort utgave med en skyvedør og 100 hestekrefter og sekstrinns manuell girkasse. I andre enden av skalaen må du ut med 514.700 kroner, da får du 130 hestekrefter med en åtte trinns automat, lang utgave med skyvedør på begge sider. Prisene her er inkl.mva og engangsavgift.
Prisene for Proace City Elecric
Effekttrinnet for den elektriske Proace City er fortsatt 136 hestekrefter og prisen starter på 505.300 kroner (kort versjon, en skyvedør og Comfort-nivå) og går opp til 556.000 kroner (lang versjon med to skyvedører og høyeste nivå Comfort Plus), inkludert mva. og engangsavgift.
Bilen har uendret lastekapasitet på 4,4 m³, den elektriske kan laste inntil 780 kilo mens med dieselmotoren er maksimal nyttelast 1000 kilo.