COMFORT PLUS: Høyeste utstyrsnivået gir deg lakerte fangere og speil på Proace.

Toyota Proace og Proace City - har blitt bedre både med diesel og batteri

HAAG NEDERLAND: På Toyota sine varebiler har norske kunder vist ganske tydelig at begge energitypene er viktige – nå er oppgraderte Proace og Proace City snart på plass i Norge.

Etter en testrunde i Nedreland med de oppgraderte varebilene til Toyota som de får fra Stellantis-samarbeidet, er det ingenting som tyder på noen mindre suksess for Toyota Norge fremover. Ikke minst fordi de nå kan tilby en varebil i heavy-duty segmentet med Proace Max.

At Toyota har ligget foran sine Stellantis-søsken på registreringsstatistikken i Norge er ingen hemmelighet. Det handler ifølge Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, litt om tildeling av biler fra fabrikkene og fordelingen mellom BEV og ICE (battery electric og internal combustion engine) og selvsagt hander det om Toyota sitt forhandlernettverk.

Nesten 50/50 fordeling mellom diesel eller batteri

- Proace-salget så langt i år består av 51 prosent elektriske, mens i fjor var el-andelen på 63 prosent, forklarer Olsen.

For lillebroren Proace City har el-andelen i år ligget på 56 prosent, mens den i 2023 var oppe i 75 prosent.

Høye mål

Til sammenligning har Toyota et mål om europeisk BEV-andel på 20 prosent innen 2025. Så Norge ligger med andre ord milevis foran, selv om vi synes det butter her. 

Den totale andelen av elektriske varebiler i Euopa var ventet å nå 14 prosent i 2024, men nå er den på ca. 10 prosent. Totalt sett (BEV og ICE) har Toyota et mål om å bli topp 6 på varebil-statistikken i Europa i 2025.

Oppgraderte med lengre WLTP

Nå er begge modellene oppgradert, både innvendig og utvendig. Det viktigste og mest merkbare er nok skjermene og den økte rekkevidden på de elektriske. Det vil si for Proace sin del at den nå skal klare 350 kilometer WLPT med den samme batteripakken på 75 kWt, mens Toyota Norge oppgir den økte rekkevidden til 347 kilometer.

NY FRONT: Mer rene linjer og et stort gap preger oppgraderte Proace.

Oppgradert Proace Electric

Hva som gjør at den elektriske Proace går litt lenger er en ny ny elektrisk motor som yter 136 DIN hk (100 kW) og en ny konnektor og modifisert sikringsboks som er lagt til litium-ion-batteriet. Batteriet kan lades opp fra 45 minutter ved hjelp av en DC-hurtiglader. Modellen tilbys med en 11 kW ombordlader som standard.

Regenerering med padel

Gjennom en oppgradering av det regenerative bremsesystemet får sjåføren ytterligere hjelp med å maksimere kjøretøyets rekkevidde. Føreren kan velge sitt foretrukne nivå av regenerativ bremsing ved hjelp av padleskift bak rattet. Det er tre nivåer å velge mellom – lett, middels og sterk. Dette fungerte fint på testrundet og gir deg mulighet til å lese trafikk og terreng for å oppnå så lang rekkevidde som mulig.

HAAG-CRUISING: Bak rattet på Proace med 177 hesters diesel med åtte trinns automat får vi fortsatt følelsen av godt dreiemoment og behagelige girskifter, både i byen og på landeveien.
MOBILLOMME: Denne likte vi. Kombinert koppholder og mobilholder.

Åtte trinns automat og diesel

Varebilen i 1-tonns klassen, Proace kommer som tidligere i to lengder, med lastevolum inntil 6,6 m³ med en nyttelast på inntil 1400 kilo og 2500 kilos hengervekt. 

Bak rattet på Proace med 177 hesters diesel med åtte trinns automat får vi fortsatt følelsen av godt dreiemoment og behagelige girskifter, både i byen og på landeveien. Støynivået er absolutt godkjent og varebilen oppleves som komfortabel å kjøre.

Instrumentpanelet (både diesel og elektrisk) er nå en digital skjerm på 10 tommer og infotainment-skjermen er også på 10 tommer. Begge to gir god synlighet og du har flere valg i forhold til visning av informasjon og grafikk. Det er verdt å merke seg at på det høyeste utstyrsnivået Comfort Plus blir skjermen raskere og bedre med en bedre prosessor og den får navigasjon fra fabrikk. Men alle nivåene har altså to 10-tommers skjermer og speiling av mobilnavigasjon uansett.

Gode utstyrspakker

De tre utstyrsnivåene heter Comfort Fleet Color, Comfort og Comfort Plus. 

180-DIESEL: VI kjørte denne en runde i Haag og konstaterte at kombinasjonen 180 hesters diesel og 8-trinss automat gir et bra komfortnivå.
DIGITALT INSTURMENT: En nærmere kikk på det digitale instrumentpanelet på Proace.

På det laveste nivået får du kun halogen-teknologi på nærlys og fjernlys, men det er verdt å merke seg at Toyota Norge har lagt til comfort-skillevegg og diesel-varmer med fjernkontroll, varme i sidespeil og ratt, cruisecontroll og automatiske fjernlys blant annet.

Comfort-nivået gir deg LED kjørelys og LED- nær og fjernlys, noe som utvilsomt er positivt for norske kunder. I tillegg til automatisk klimaanlegg, blindsonevarsling i speilene, parkeringssensorer foran og bak og blindsonevarsling på sidene av varebilen.

Med Comfort Plus får du 17-tommers alufelger, elektronisk håndbrekk og adaptiv cruisekontroll. Den kommer også med et innebygd navigasjonssystem, med tre års TomTom-abonnement.

NYE SKJERMER: Skjermene (instrumentpanelet og multimediaskjermen) og rattet er nytt på innsiden og det gir et merkbart løft på hvordan vi opplever Proace selv om dette var laveste utstyrsnivå.

Videre får Proace nå Flank Guard-beskyttelsessystemet. Dette advarer føreren hvis det er fare for å treffe en hindring i veikanten, for eksempel en søyle eller barriere ved en sving i lav hastighet.

VAREROM PAKKE: I Norge tilbys Proace på de to høyeste utstyrsgradene med en vareromspakke med 12 mm tregulv med antisklibelegg og takpanel for redusert kondensering. Pakken inkluderer også samt LED-lys i taket.

Hengervekt

Proace i lang versjon med Smart Cargo-system kommer opp i et volum i varerommet på 6,6 m3 med en nyttelast på 1400 kg. Hengervekt er fortsatt på opptil 2 500 kg (2,0 144/177 hk-modeller). De elektriske versjonene har en hengervekt på 1000 kg.

Prisene for Proace Diesel

Prisene på Proace diesel starter på 504.800 kroner (inkl.mva) i medium lang versjon og den minste motoren (1,5 liter med 120 hestekrefter og 6-trinns manuell). Den mest kostbare er lang versjon med høyeste utstyrsnivå, 2-liters diesel med 177 hestekrefter og 8-trinns automat med utsalgspris på 689.500 kroner (inkl.mva).

Prisene for Proace Electric

Den elektriske Proace i nye versjonen kommer kun med det store batteriet til Norge og årsaken er ganske åpenbar.

-95 prosent av kundene i Norge har valgt det største batteriet på Proace Electric, forteller Espen Olsen.

FRONT-DESIGN: Også lillebror har fått de samme design-endringene i front med mer lukket og ryddig utseende med et litt aggressivt gap under. Litt tøft synes vi.

Den starter på 640.300 kroner inkl.mva og engangsavgift. Da får du laveste utstyrsnivå og lang lengde med skyvedører på begge sider. Dyreste versjon koster 683.900 kroner inkl.mva. og alle modellene har 136 kW motoreffekt.

Lillebror Proace City

Toyota Norge kommer ikke til å ta inn minstemann Toyota Proace City som personbil (Verso) eller med bensinmotor, her er det batterielektrisk eller diesel som gjelder. Designet på Proace City har blitt mer ryddig, særlig i fronten. Utseendet er det samme for diesel og elektrisk. Blant annet med nedre delen av grillen som er blitt trapesformet, et designgrep som deles med andre nåværende Toyota-modeller.

SKJERM-OPPDATERING: Proace City er løftet innvendig med digitalt instrumentpanel på 10 tommer (fra Comfort-nivået) og 10-tommers multimediaskjerm.

På innsiden finner vi den nye 10-tommer store infotainment skjermen som i likhet med sin storebror får bedre prosessor jo høyere utstyrsnivå du velger. USB-C-porter for data og lading er tilgjengelig i alle varianter, sammen med trådløs Mirror Link-smarttelefonintegrasjon. Comfort Plus-varianter kommer med et innebygd navigasjonssystem, med tre års TomTom-abonnement.

LADING: Proace City Electric kan hurtiglades med inntil 100 kW, noe som gir en ladetid på 30 minutter for å lade 80 prosent.

Ni assistentsystemer som tidligere var tilvalg, er nå standard fra innstegsmodellen, inkludert kollisjonsvern med autobrems, filassistent, automatisk fjernlys og skiltgjenkjenning. I Norge leveres den rimeligste også med LED nær- og fjernlys, men kjøre- og tåkelys er av halogen-type. Utstyrslista (se under) er relativt trivelig sett fra kundens perspektiv og inkluderer comfort skillevegg og dieselvarmer med fjernkontroll på innstegsmodellen.

Oppgraderer du til Comfort får du lakkerte støtfangere og håndtak, bedre prosessor til multimediaskjermen, digitalt 10-tommers instrumentpanel, automatisk klimaanlegg med to soner. Smart Active Vision 2,0 parkerings system med ryggekamera, blindsonevarsel i utvendig speil, parkeringssenstorer og elektronisk sladrespeil er også inkludert.

Utstyrsliste Proace City:

Comfort Fleet Color:

205/60R16 dekk DSL
215/65R16 dekk EV
16" stålfelger med heldekkende kapsel
Uten reservehjul, med dekkreparasjonssett
Halogen kjørelys og tåkelys
LED nærlys og fjernlys
Ulakkerte støtfangere og dørhåndtak
Oppvarmede elektriske sidespeil med folding
180-graders sidehengslede bakdører uten vindu

Sikkerhet:

Toyota Safety Sense med kollisjonsvern og autobrems
Cruisekontroll
Automatisk fjernlys (AHB)
Skiltgjenkjenning (RSA) og filassistent (LKA)
Regnsensor foran
Førerovervåkning

Innvendig:

10'' multimedia DAB-radio med mobil
speiling
Analogt instrumentpanel
2 nøkler med fjernbetjent sentrallås
Manuelt klimaanlegg (DSL)
Automatisk klimaanlegg 2-soner (EV)
Skinnratt med varme og audiobetjening
Elektriske vinduer med autofunksjon foran
12V kontakt i varerom og 230V kontakt foran
3 seter med Smart Cargo
Elektrisk håndbrems
LED-lys i varerom
Comfort skillevegg

Comfort:

Lakkerte støtfangere og dørhåndtak
10-tommers IVI MID multimedia DAB med speiling av mobil navi
10-tommers digitalt instrumentpanel
Automatisk klima 2-sone
Smart active vision 2,0 park system med ryggekamera, blindsonevarsel i utv.speil
Parkeringssensorer foran og bak og innvendig elektronisk sladrespeil

Comfort Plus:

16-tommers alufelg
10-tommers IVI HIGH multimedia DAB med navigasjon fra fabrikk
Smart entry & start system
Adaptiv cruisekontroll

Kliner du til med øverste utstyrsnivå får du 16-tommers alufelger, den vasseste skjermen med fabrikknavigasjon, Smart entry & Start system og adaptiv cruisekontroll.

Oppgradert elektriske Proace City

Proace City drar nytte av de samme tekniske oppdateringene som brukes på storebror Proace (detaljer ovenfor), sammen med en ny elektrisk motor, som gir kjøretøyet maksimalt 100 kW (136 DIN hk) effekt.

Seks mil lengre WLTP

Oppdateringene har gitt en 60 km økning i rekkevidden (WLTP-standard). I Norge har oppgraderte Proace City en typegodkjent rekkevidde på inntil 337 km. Ved hjelp av et 100 kW DC hurtigladesystem kan 50 kWh-batteriet lades opp til opptil 80 % fra 30 minutter.

I Norge leveres den med en varmepumpe som kan bidra til å varme opp kupeen uten å trekke for mye på batteriet.

Prisene for Proace City Diesel

Det er kun 1,5 diesel du kan velge av forbrenningsmotorer på Proace City. Den starter på 404.500 kroner for kort utgave med en skyvedør og 100 hestekrefter og sekstrinns manuell girkasse. I andre enden av skalaen må du ut med 514.700 kroner, da får du 130 hestekrefter med en åtte trinns automat, lang utgave med skyvedør på begge sider. Prisene her er inkl.mva og engangsavgift.

Prisene for Proace City Elecric

Effekttrinnet for den elektriske Proace City er fortsatt 136 hestekrefter og prisen starter på 505.300 kroner (kort versjon, en skyvedør og Comfort-nivå) og går opp til 556.000 kroner (lang versjon med to skyvedører og høyeste nivå Comfort Plus), inkludert mva. og engangsavgift.

Bilen har uendret lastekapasitet på 4,4 m³, den elektriske kan laste inntil 780 kilo mens med dieselmotoren er maksimal nyttelast 1000 kilo. 

PROACE DIESEL: Toyota Proace ser ut til å være nesten like populær med diesel som med batteri.
PROACE CITY ELECTRIC: På lillebror Proace City har litt over halvparten vært elektriske i år.
I Norge leveres den med en varmepumpe som kan bidra til å varme opp kupeen uten å trekke for mye på batteriet.
BEDRE FØRERMILJØ: Vi vil si at Toyota Proace City er blitt et lite hakk bedre enn sin forgjenger.
DIGITALT INSTURMENT: En nærmere kikk på det digitale instrumentpanelet på Proace City Electric.
Powered by Labrador CMS