Norges største bilpark blir elektrisk

  Nærmere 1000 av Oslo kommunes tjenestebiler skal byttes ut med elbiler. Det er resultatet av en avtale mellom kommunen og leverandøren LeasePlan.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er foreløpig snakk om tre biltyper, to personbiler og én varebil. Personbilene er fireseteren Mitsubishi iMiev og femseteren Nissan Leaf. Peugeot Partner Electric er valgt som varebil. Utskiftningen fra bensin- og dieselbiler til rene elbiler vil skje fortløpende de neste tre årene.

- Denne avtalen er unik. Etter det vi kjenner til er det ikke inngått noen avtale i denne størrelsesorden på elbiler noe annet sted i verden, og definitivt ikke i Norge, sier markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.

 LeasePlan er en totaleverandør av kjøp, leasing og administrasjon av biler.

Tre biltyper

Det er foreløpig snakk om tre biltyper, to personbiler og én varebil. Det er opptil hver enkelt etat å bestemme hva slags biler de her behov for. På personbil står valget mellom fireseteren Mitsubishi iMiev og femseteren Nissan Leaf.

På varebilfronten er det Peugeot Partner Electric som er valgt, opplyser Paus til.

- De aller fleste biler under 3,5 tonn kan byttes til elektriske. Hjemmetjenesten er jo det store området. De trenger ikke så store biler og kjører ikke heller lange avstander, og elbiler fyller derfor deres behov på en utmerket måte, sier seniorkonsulent Espen Skistad i Utviklings – og kompetanseetaten

- Elbiler har lavere servicekostnader, man slipper bompenger, kan parkere gratis, kan kjøre i kollektivfeltet, er billigere i drift, er nærmest lydløse og ikke minst; de forurenser ikke … kort sagt, fordelene ved å bytte til elbiler er mange.  Rekkevidden er heller ikke lenger et motargument, siden disse bilene kan klattlades, sier han.

Nullutslipp

Oslo kommune har som mål at bilparken skal bidra med null utslipp i fremtiden.

En rammeavtale på elektriske tjenestebiler vil bidra til at kommunen når sitt mål om en bilpark basert på nullutslippsteknologi innen 2015. Dette er et eksempel på at Oslo ligger helt i front når det gjelder å ta i bruk smart og miljøvennlig teknologi, og at kommunen bruker anskaffelsene aktivt og målrettet for å fremme gode miljøvennlige løsninger, uttalte byråd Kristin Vinje før utlysingen av rammeavtalen.

Utskiftningen fra bensin- og dieselbiler til rene elbiler vil skje fortløpende de neste tre årene. Avtalen gjelder for to år av gangen, med mulighet for to års forlengelse. Maks avtaletid er fire år.

Powered by Labrador CMS