VW med elektrisk varebil
En varebil med null utslipp er hva Volkswagen lover når de viser fram sin nye konseptbil e-Co-Motion på bilutstillingen i Genève.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den nye varebilen er bygd for elektrisk drift helt fra grunn, og helt uavhengig av produsentens andre modeller. Målet har vært mest mulig lasteplass med minst mulig miljøpåvirkning.
Bilen er 455 cm lang, 190 cm bred og 196 cm høy. Lasteevnen er på 800 kg fordelt på 4,6 m3.
Karosseriet er delt i en øvre og nedre del, nettopp for å sikre gode lasteegenskaper. Under gulvet finner man batterier, motor og girkasse, mens den øvre delen av bilen er for folk og last.
- Elektrisk mobilitet spiller en viktig rolle i arbeidet med å møte behovet verdens voksende byer har for transport. Tog og store lastebiler vil levere varene ved bygrensene, så vil mindre elektriske budbiler ta over varene på omlastingspunkter, sier Dr. Eckhard Scholz, talsmann for Volkswagen-ledelsen.
Volkswagen ser for seg tre batterialternativer på 20, 30 og 40 kWh, som henholdsvis vil gi en rekkevidde på 100, 150 og 200 km.
Den elektriske motoren er montert på den bakre akslingen og yter energibesparende 50 kW (68 hk) ved vanlig kjøring. Ved behov kan den imidlertid yte opp til 85 kW (115 hk). Elektronikken begrenser ikke toppfarten før ved 120 km/h, noe som gjør at korte turer på motorveien ikke er noe problem.
En fordel med at motoren er montert på bakakslingen, er at den fremre akslingen frigjøres, slik at svingradiusen er redusert helt ned til 8,95 meter.
Utstillingen i Genève åpnet 7. mars og varer til 17. mars.