KOMMER: Til våren åpnes det opp for bestillinger av den nye eTGL, en helelektrisk distribusjonsbil.

Verdenspremiere på IAA

UTVIDER: Lastebilporteføljen blir nå fullelektrisk fra tolv til 42 tonn med lanseringen av MAN eTGL. 

Publisert

MAN Truck & Bus presenterer den nye MAN eTGL på IAA 2024. Den elektrisk drevne 12-tonns lastebilen kompletterer MANs elektriske lastebilportefølje for lett distribusjonstransport. Med en rekkevidde på inntil 235 kilometer, hurtiglading på rundt 30 minutter og en nyttelast på inntil 6.600 kilo, avhengig av påbygg, tilbyr den den ideelle kombinasjonen for stillegående og lokal CO2-fri transport for matvarekjeder, detaljhandel eller cateringindustrien. Sammen med eTGS og eTGX tilbyr MAN nå elektriskebiler fra tolv til 42 tonn. Lavere rekkeviddekrav, muligheten for depotlading på logistikklokasjoner og økende støy- og utslippsbegrensninger for lastebiler med forbrenningsmotor i bysentre gjør bydistribusjon til et viktig startsegment for elektriske lastebiler.

RANGE: Med introduksjonen av den nye eTGL får MAN et elektrisk tilbud fra 12 til 42 tonns totalvekt.

- Med nye eTGL blir MAN en ekte full-range leverandør av elektriske lastebiler. MAN har løsninger for alt fra nattlig supermarkedleveranse til tung langtransport med utslippsfrie drivlinjer. Hittil har selskapet fått cirka 2000 bestillinger og forespørsler på eTGX og eTGS. Dette viser at vårt modulære batterikonsept for ulike bruksområder, påbygg og rekkeviddekrav fyller kundenes behov. Med høy nyttelast, korte ladetider og optimale rekkevidde for bylogistikk, kompletterer eTGL perfekt vår eTruck-portefølje, sa Alexander Vlaskamp, CEO for MAN Truck & Bus, under presentasjonen av den nye lette elektriske distribusjonslastebilen.

Nye MAN eTGL er basert på den velprøvde 12-tonnsmodellen fra dieselporteføljen og bruker de samme tekniske komponentene som sine "tunge" brødre eTGS og eTGX. Den har to batteripakker, utviklet av MAN spesielt for bruk i nyttekjøretøy og produsert ved fabrikken i Nürnberg. Batteriene er på hver sin side av rammen og tilbyr en utnyttbar kapasitet på 160 kWh. Lading skjer med inntil 250 kW vie en CCS-tilkobling. Det gir en ladetid på ca. 30 minutter (10 % - 80 % SoC, 250 kW, 335 A) og bilen kan dermed lades opp i løpet av hviletiden.

Drivlinjen, bestående av en 285 hk/210 kW elektrisk motor og en totrinns girkasse, sitter sentralt i rammen. Akselavstanden er 4500 mm, designet for god manøvrering i byen. 

Denne kan benyttes til påbygg på mellom 6200 og 7300 mm, noe som er typiske for påbygg i denne klassen. Den romslige daghytta har samme kjørekomfort som med dieselmotor. Hytta har lavt innsteg og er ergonomisk utformet for hyppige inn- og utsteg. Det er flere lett tilgjengelige oppbevaringsrom rundt føreren som gjør det mulig å organisere fraktdokumenter, notatblokk, nettbrett eller mobiltelefon. Det er også lademuligheter tilgjengelig. Den midtstilte, digitale 12,3-tommers skjermen gir informasjon om batteriets ladestatus, rekkevidde, nåværende energibehov og regenerering i tillegg til vanlige kjøredata.

BYDISTRIBUSJON: eTGL er spesielt egnet til bydistribusjon. Med 250 kW depot-lading i pauser eller under lasting kan bilen lades fra 10-80% på 30 minutter.

eMobility-rådgivning og tjenester 

I likhet med MAN eTGX og TGS er 360-graders e-mobilitetsrådgivning også tilgjengelig for MAN eTGL-kunder. For å hjelpe kunder med overgangen til elektrisk transport har MAN en rådgivingstjeneste som inkluderer kundespesifikke analyser av kjøretøybruk og ladeinfrastrukturbehov. Ladeinfrastruktur kan også MAN tilby gjennom partnerskap med leverandører av ladeinfrastruktur. I tillegg er servicekontrakter og finansieringsløsning spesielt tilpasset elektriske kjøretøy og behov i bydistribusjon tilgjengelig. Det er også en rekke andre digitale tjenester tilgjengelige. Disse inkluderer MAN eReadyCheck, som kundene kan bruke til å sjekke hvordan leveringsrutene deres kan kjøres hel-elektrisk, MAN SmartRoute intelligent ruteplanleggingssystem og MAN Charge&Go-tjeneste for bruk av offentlige ladestasjoner.

Powered by Labrador CMS