Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Konstruksjonen av Iveco Daily gjør det forholdsvis enkelt å plassere batteripakkene og midtmotoren mellom rammen. Dermed kan eDaily leveres i stort sett alle kombinasjoner, i likhet med de som har forbrenningsmotor. Det er riktignok ett unntak, og det er 4x4-modellene.
Bilene leveres med totalvekter mellom 3,5 og 7,2 tonn. Under kjøring med B-førerkort kan vekten økes fra 3500 til 3800 kg, men da må man ha fartsskriver (må ikke benyttes i en radius av 100 km) og i gitte tilfeller løyve. Bilen har som første elektriske varebil mulighet til å trekke hengere på 3500 kg.
Drivlinje
Motoren kommer fra en underleverandør, men det er FPT som monterer hus og gir ved en ny fabrikk i Torino.
Motoren er på 90 kW/220 Nm kontinuerlig, og 140 kW/400 Nm topp kraft. Denne kraft-toppen kan benyttes i hele to minutter, men kun når man kjører i power-modus. I instrumentclusteret er det en nedtelling som viser hvor mye boost du har igjen. Med full last og henger skal bilen klare å komme i gang i inntil 30% helning (10,7 tonn totalvekt).
Man kan velge mellom en, to eller tre batteripakker. Hver pakke har 37 kW, hvorav 35 kW er utnyttbar. Med tre batteripakker har bilen 111 kW, hvorav 105 kW er utnyttbar. En annen unik ting er at man enkelt kan fjerne eller legge til batteripakker, dette om oppdragene og energibehovet endres.
Bilen kan lades med inntil 22 kW DC og 80 kW AC, noe som gir 100 km rekkevidde på 30 minutter, ifølge Iveco.
Rekkevidde er alltid spennende når det gjelder elektriske varebiler. Daily har ulike batteripakker, ulike påbygg og ulike totalvekter, og dette gjør at rekkevidden er enormt variabel.
Med en batteripakke og 3,5 tonns totalvekt som chassis, oppgis rekkevidde på 120 km, med tre batteripakker og 4,23 tonns totalvekt er WLTP-rekkevidden 300 km. Under bykjøring hevder Iveco å ha oppnådd hele 400 km med en slik 4,25-tonns kombinasjon.
Kjøremodus
Det er tre kjøremodus, eco, normal og sport, og man velger mellom disse modusene med en knapp ved siden av girspaken. Videre er det tre modus i renegeringen, seile, medium og én-pedal.
Modus velges, på samme måte som man velger gir med en automatgirkasse, ved å dra spaken til siden og frem/tilbake for å veksle mellom ulike program. Under motorveiskjøring foretrekker vi seilemodus som ikke regenerer og lar bilen trille fritt. Det er en mer behagelig opplevelse å slippe gasspedalen og seile av gårde. Trykker man lett på bremsepedalen vil bilen regenerere slik at man ikke «taper» energi. Om bremsetrykket indikerer at man ønsker hardere nedbremsing enn regenereringen klarer, vil bilens bremser tre inn.
Det midterste regenererings-moduset er det vi finner mest behagelig å benytte under bykjøring. Da fanger vi opp mest mulig energi, uten å måtte flytte foten over på bremsepedalen. Når vi velger siste modus, én-pedal kjøring, synes jeg bremsekraften blir litt for kraftig når gasspedalen slippes raskt. For å få behagelig kjøring er det da nødvendig å slippe gasspådraget litt sakte.
Som med de fleste elektriske varebiler er det mer enn nok kraft allerede i øko-modus, og når vi trykker gassen i bunnen i power-modus kan vi virkelig kjenne at bilen sparker ifra.
Ved at motoren er midtmontert og har en mellomaksel, kan man velge mellom alle de ulike akslene og utvekslingene som Daily leveres med.
Ettersom bilen kun leveres med bakhjulsdrift, har man laget et system for adaptiv momentkontroll. Dette skal redusere energiforbruket og dekkslitasjen, øke sikkerheten og kjørekomforten.
Påbyggvennlig
I likhet med andre Daily, forventer Iveco at 75 prosent av markedet vil være med chassis-biler for montering av påbygg. Det er like enkelt å montere disse påbyggene som i en bil med forbrenningsmotor. Tre ulike energitilkoblingsmuligheter (PTO) er tilgjengelig.
Et lavspennings 12V uttak som gir 2,5 kW, og er tilstrekkelig for en bakløfter. Det er også en høyspennings ePTO på 400 V hvor man kan hente ut 15 kW. Det er tilstrekkelig for de fleste kjølemaskinene på markedet. Den siste er en mekanisk ePTO med en egen motor som gir 15 kW som kan benyttes ved montering av hydraulisk utstyr.
Service
Iveco har i likhet med andre kastet seg på bølgen av å tilby ulike tjenester, enten det er digitale software løsninger eller ulike ladeløsninger. Selskapet har også sitt Driver pal-system som sammen med Googles Alexa kan utføre en rekke oppgaver ved at føreren snakker til systemet.
Appen Iveco Easy App har også fått nye tjenester, tilpasset en elektrisk hverdag. Her kan man få informasjon om bilens status, forbruk og stille inn ladning.
Både fører og flåtestyrer kan også motta informasjon om kjøringen. Sjåføren tildeles poeng for kjøringen og kan motta tips for å forbedre denne.
Hydrogen
Under IAA viste Iveco en prototyp på en hydrogenversjon av Daily. Denne har 30 prosent høyere rekkevidde enn en tilsvarende batterielektrisk. Ved å kun ha én batteripakke får de plass til seks 2 kg hydrogentanker, samt en brenselcelle.
Iveco har nylig innledet samarbeid med Hyundai, og alle komponentene er standard komponenter som Hyundai benytter i sine personbiler.
Systemet jobber med 700 bar, og fylletiden er ca. 15 minutter. Ifølge Iveco-sjef Gerrit Marx var det meget enkelt å plassere komponentene i den batterielektriske versjonen, noe som vil gjøre en eventuell produksjonsmodell enklere å sette i drift.
Norge er tidlig ut
Norge og Norden er med i den første lanseringsbølgen, og den første markedsintroduksjonen er planlagt i første kvartal 2023.
Pris er ukjent inntil videre, men vi får en forståelse av at Iveco skal være konkurransedyktig i markedet.