I dag åpnet nemlig «pumpene» på St1 Marienlyst etter lengre
tids ombygging. Stasjonen som har eksistert i 65 år, er nå Norges – og kanskje
Nordens - første helombygde stasjon. Her er alle de tradisjonelle bensin- og
dieselpumpene erstattet med hurtigladere.
DEN GANG DA: Stasjonen har lang historie i Oslo, og da den ble bygget var det selvsagt ingen ladere for elektriske biler. Diesel og bensin derimot...Norske Shell A/S -foto av ny bensinstasjon på Marienlyst
- Den oppgraderte stasjonen på Marienlyst er et godt
eksempel på hvordan vi kan kombinere miljøvennlig utvikling med praktiske
løsninger. Som elbilhovedstad trenger Oslo flere slike initiativer som både
hjelper til med å kutte utslipp, samt bidra til å gjøre hverdagen enklere for
byens befolkning og næringsliv, sier ordfører Anne Lindboe (H) som sto for den
offisielle åpningen torsdag formiddag.
Stasjonen ble etablert i 1960. Dette året var det registrert
litt over 200.000 private biler i Norge. Dette tallet har nå økt til nærmere 3
millioner. I tiden fra dette har man også gått fra null til nærmere 30% elbiler
i Norge. Dette gir nytt marked for de tradisjonelle bensinstasjonene som i dag
mer korrekt omtales som energi-stasjoner.
ÅPNING: Ordfører i Oslo, Anne Lindboe (H) åpnet Norges, og kanskje Nordens første bensinstasjon uten bensin. Til høyre Anita Sørlundsengen, retaildirektør i St1.Foto: Benjamin A. Ward / St1
- Vi har de siste årene fjernet mange bensin- og
dieselpumper på våre St1 stasjoner rundt om i landet og erstattet dem med
hurtigladere, men dette er første gang vi fjerner alle og står igjen med
lading, bilvask og butikk», sier retaildirektør i St1 Anita Sørlundsengen.
Norsk Elbilforening er begeistret for omleggingen.
- Når en sentral og kjent bensinstasjon i Oslo velger å
fjerne alle bensinpumpene og satse fullt på lading av elbiler, blir det et
kraftfullt og synlig symbol på den transformasjonen vi har fått til i Norge»,
sier Christina Bu, leder i Elbilforeningen.