Det nye EL-vogntoget til Verdalskalk.

- Diesel føles utdatert i forhold

Verdalskalk har kjørt elektrisk vogntog på 66 tonn siden mars, og sjåførene er så langt storfornøyde. 

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Spesifikasjonene på bilen er:

  • Scania P 45 B6X2/4NBFørerhus
  • CP17NAkselavstand 4550 mm
  • 9 Batterier 300 kWh batterikapasitet
  • Elektrisk Motor: 450kW, 3500nm Kontinuerlig effekt
  • Girkasse: 6-trinns girkasse
  • Bakaksel med navreduksjon
  • 31 tonn totalvekt på bil (10 + 12,7 + 8,3)
  • 74 tonn teknisk totalvekt
  • Ladekapasitet 130 kW

Påbygg:

  • Dumperpåygg med Sidetipp fra Maur Bilpåbygg
  • Hydraulisk kapelltak fra Robol
  • Skal gå med 4-akslet tipphenger.

I mars tok Verdalskalk i bruk sitt første elektriske vogntog, som har en totalvekt på 66 tonn. Årlig vil det transportere omtrent 120.000 tonn kalk fra bruddet til Trondheim Havn Verdal for utskipning. Etter å ha brukt EL-vogntoget i tre måneder, deler bedriften nå sine foreløpige erfaringer med det nye kjøretøyet.

Over all forventning

 «Ifølge sjåførene fungerer EL-vogntoget over all forventning, og den er en fryd å kjøre. Nok kraft og et fantastisk førermiljø. Flere av sjåførene påpeker nå at de dieseldrevne vogntogene føles utdaterte og umoderne i forhold. Bilen har gått som en klokke siden vi fikk den i mars og har nå passert 27.600 km. Noe justering og tilpassing av påbygg/sidematikk har dog vært nødvendig », skriver Verdalskalk. 

«Det tok noe tid å tilpasse bruk og kjøremønster til EL-vogntogets premisser, men vi ser allerede en markant forbedring i energiforbruk siden oppstarten av EL-vogntog i rute i uke åtte. I dag ligger gjennomsnittlig energiforbruk på 15,8 kwh/10 km, med rekord i uke 19 på 12,9 kwh/10km», skriver de videre. (se figur 1).

Figur 1: Oversikt over gjennomsnittlig energiforbruk på EL-vogntog per uke. Statistikk siden oppstart i uke 8, 2023.

Kutter forbruk betraktlig

Forbruket av fossilt drivstoff på ruten vil reduseres med 58.800 liter, og utslippet av CO2 med 156 tonn. Ved gode værforhold er det mulig å kjøre fire turer før den må lades. Det er gjør det mulig å kjøre syv turer med EL-vogntog på formiddagsskiftet og åtte turer på ettermiddagsskiftet. Det gjør at EL-vogntoget produserer én tur mindre på to skift i forhold til en standard dieselbil.

Verdalskalk forteller videre at de er ivrige på å følge videre utvikling av lignende teknologi og er stolte av deres samarbeid med Scania. De fortsetter å ha møter med Scania Pilot Partners annenhver fredag for å forbedre bruk av vogntoget for både bedrift og for sjåførene.  EL-vogntog med tilnærmet samme kapasitet som dieselbilene de har i dag på markedet. De ser også på muligheten for EL-vogntog med 70 tonns totalvekt innen 2024.

Powered by Labrador CMS