LADING: Mange i bransjen er ikke klar over søknadsfristene.

Minner om siste frist til å søke bedriftslading

ENOVA: Siste frist for å søke støtte til bedriftslading for elektriske lastebiler er 15. oktober.

Publisert

Enovas støtteprogram for bedriftslading går ut 15. oktober. Ingelin Noresjø, daglig leder i Grønt Landtransportprogram mener det er uheldig at ordningen avsluttes allerede til høsten, men ber bedriftene benytte sjansen så lenge den er her. Astrid Hammer Strømman i Enova forteller deg hvorfor og hvordan du bør gå frem for å søke.

214 har fått støtte

I 2023 innførte Enova et støtteprogram til utbygging av ladeinfrastruktur. Støtten går til transportvirksomheter og deres kjøretøy over 3,5 tonn som behøver lading der de står parkert, eksempelvis over natten. Siden oppstarten har totalt 214 prosjekter fått prosjektstøtte. Støtten skal gjøre det enklere å fase inn tunge elektriske kjøretøy ved å gjøre det billigere å investere i ladepunkter og dermed øke konkurransekraften for elektriske alternativer.

Mange er ikke klar over fristen

- Jeg opplever at mange bedrifter ikke er klar over at siste frist for å søke støtte til bedriftslading går ut 15. oktober. Støtten fra Enova er tidsbegrenset og vil trolig ikke bli videreført, selv om behovet fremdeles er stort. Jeg oppfordrer derfor alle transportbedrifter til å søke støtte før fristen går ut, sier Noresjø.

Lastebiler, busser, varebiler og anleggsmaskiner

Noresjø er daglig leder i Grønt Landtransportprogram (GLP) som jobber med å kutte utslipp for landtransporten. Det inkluderer utslipp fra lastebiler, busser, varebiler og anleggsmaskiner. Totalt står utslippene fra landtransporten for ca. 10 prosent av Norges totale utslipp. Elektrifisering av kjøretøyparken er et viktig tiltak for å få ned utslippene.

-Slik vi ser det, vil el dominere på korte avstander og distribusjonskjøring, mens løsninger for biogass, biodrivstoff og hydrogen vil bli avgjørende for tung og lang transport. Mange tenker nok at elektriske lastebiler er noe som hører fremtiden til, men vi tror fremtiden vil innhente oss raskt. I tillegg til mindre energibruk, er det langt mindre støy og vibrasjon fra de elektriske lastebilene enn de fossile alternativene. Sjåførene får dermed en bedre arbeidshverdag.

Noresjø mener også at investering i elektriske ladestasjoner og lastebiler vil lønne seg på sikt.

-Det tar alltid tid å innføre ny teknologi. Samtidig har historien vist at de som tørr å tenke nytt, blir belønnet på sikt. Det gjelder også i transportsektoren. Derfor gjør du lurt i å søke støtte fra Enova før firsten går ut, dersom du eier eller planlegger å eie elektriske lastebiler, sier hun.

Hvordan søke om støtte?

Astrid Hammer Strømman er programansvarlig for bedriftslading i Enova. Hun forteller hvordan du bør gå frem om du ønsker å søke.

-For å få støtte må prosjektet gjelde etablering av dedikerte DC-ladere for tunge kjøretøy i Norge med minimum 50 kW effekt. I søknaden må det komme frem hvem som skal bruke laderen og hvilket behov brukeren har. Laderen skal ikke være offentlig tilgjengelig, men kan benyttes kommersielt av andre, sier hun.

Videre må ladestasjonen ha et tilstrekkelig areal som er tilpasset tunge kjøretøy over 3,5 tonn registrert i kjøretøyregisteret. Laderne skal være ferdig utbygd og i drift innen 18 måneder etter vedtak fra Enova og skal driftes i minst fem år.

Hvem kan få støtte?

Ifølge Strømman kan alle norske bedrifter som er registrert i enhetsregisteret i Brønnøysund søke. Det er de som skal eie ladeanlegget som kan søke, og laderne skal primært brukes av tunge kjøretøy over 3,5 tonn registrert i kjøretøyregisteret.

– Enova støtter ikke ladere til busser i offentlig støttet trafikk. Dette vil typisk gjelde ladere til kjøretøy som skal anskaffes spesifikt for og brukes i flerårige kontrakter for offentlige oppdragsgivere, som kollektivanbud og andre transporttjenester, sier hun.

OVERSIKT: Bedriftslading for tunge kjøretøy og oversikt over de seks rundene i 2023 og 2024.

Hvor mye kan bedriften få i støtte?

Siden det er konkurranse om midlene rangeres søknadene etter støtteintensitet i kr/kW, beregnet som omsøkt støtte delt på ladestasjonens totale kapasitet.

-Søknadene som rangeres høyest i hver runde med konkurranse, innvilges støtte og det bør derfor søkes om minste beløp som skal til for å gjennomføre prosjektet. Det kan maksimalt søkes støtte om inntil 40 prosent av godkjente merkostnader, oppad begrenset til 10 millioner kroner, sier hun.

Hvorfor avsluttes ordningen nå?

Ordningen går ut 15. oktober og Enova har ikke tenkt å videreføre ordningen.

– Programmet Bedriftslading for tunge kjøretøy ble lansert på tampen av 2022 som en tidsavgrenset støtte med varighet på to år. Støtteprogrammet har bidratt godt etter formålet gjennom etablering av mange dedikerte ladere til tunge kjøretøy, som igjen har redusert barrieren for investering i tunge nullutslippskjøretøy. Med innføringen av støtteprogrammet «Tunge nullutslippskjøretøy» tidligere i år, og videreføring av støtteprogrammet «Underveislading for tunge kjøretøy» forventes det en fortsatt positiv utvikling i markedet for utslippsfri veitransport, sier Strømman

Powered by Labrador CMS