Solgte ingen diesel-trucker i 2021
Til tross for rekordhøyt salg, solgte ikke Jungheinrich en eneste truck med forbrenningsmotor i 2021. Og sånn blir det etter all sannsynlighet i 2022 også.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Jungheinrich er blant truckprodusentene som har satset hardt på bærekraft og å gjøre sine elektriske trucker så gode, at dieseltrucker ikke lenger trengs. Og den strategien har lyktes.
– Vi solgte ikke en eneste diesel- eller gass-truck i 2021, sier salgssjef Fredrik Høyer-Dahl i Jungheinrich Norge, til MT.
– Målet er å få våre kunder helelektriske, og det ser ut til at vi kan lykkes med det mye raskere enn vi trodde var mulig, sier han.
Kutter halvparten av utslippene
Han forteller at Jungheinrichs elektriske gaffeltrucker er nå så gode man nå kan tilby kunden elektrisk der det tidligere ikke var andre alternativer enn diesel og gass. En elektrisk gaffeltruck med litium-ionbatteri avgir i gjennomsnitt inntil 52 prosent mindre CO₂ enn en dieseldrevet gaffeltruck. I tillegg gir litiumbatteriene kortere ladetider, mindre strømforbruk og tre ganger så lang levetid som tradisjonelle blysyrebatterier, noe som gir stor miljøgevinst.
– Dette gir en betydelig miljøgevinst. Jeg har gitt selgerne beskjed om at vi ikke skal tilby dieseltrucker men fremlegge et elektrisk forslag der det måtte la seg bruke, sier Høyer-Dahl
Han sier at en kunde som trenger en helt særegent truck kanskje fortsatt vil måtte gå for en dieseldrevet truck men at Jungheinrich vil gjøre det de kan for å komme opp med et elektrisk alternativ til å dekke kundens behov.
– Vil har det jo tilgjengelig, men slik det er nå med tanke på truckenes kvalitet og pris, så vil alle gå for elektrisk drift. Og innad i organisasjonen har vi kun fokus på elektrisk, sier han.
Litium tar over
Det er også en klar trend innen el-truckene at en stadig større andel nå velger litiumbatterier fremfor bly/syre-varianten.
– Innenfor valg av batteri har andelen Li-ion økt kraftig og nærmest blitt en generasjonserstatter for blysyrebatterier, sier salgssjefen.
I 2019 var andelen av Jungheinrich Norge sine solgte trucker med litium kun fem prosent. I 2020 hadde tallet økt til 14 prosent, og i 2021 var hele 34 prosent av alle Jungheinrichs solgte trucker utstyrt med litiumbatteri.
Jungheinrich setter selv sammen sine truckbatterier på egen fabrikk, mens komponentene er levert av andre batteriprodusenter. At batteriene settes sammen på fabrikken, gjør at form og størrelse lett kan tilpasses hver enkelt truck, og dermed gjøre det mulig å utforme trucken på en bedre måte enn tidligere. Batteriene er basert på jernsulfat-teknologi og ikke kobolt.
– Det gjør at de er mye mer stabile og sikre, sier Høyer-Dahl.
Strategi 2025+
Jungheinrich internasjonalt har laget en strategi som heter 2025+ der bærekraft og klima, samt lønnsomhet og effektivitet står i fokus. Automatisering, digitalisering og fremtidsrettede energisystemer er sentrale fokusområder frem mot 2025, men også videre fremover. Blant annet er selskapets mål innen 2025 at over 70 prosent av truckene som blir solgt, skal ha litium-ionbatteri. For å oppnå dette vil flere truckmodeller med helintegrert litiumionteknologi bli introdusert på markedet de kommende årene.
Jungheinrich har satt seg som mål å bli CO₂-nøytral. For å oppnå det skal alle Jungheinrich-avdelinger i Tyskland inkludert selskapets seks tyske fabrikker utelukkende drives med fornybar energi. Jungheinrich Norge har i første omgang fått en full gjennomgang av klimaavtrykket til serviceavdelingen og er godt i gang med blant annet å bytte ut dieseldrevne servicebiler med elektriske.