ELEKTRISK: Den nye Advancer-e kjølemaskinen fra Thermo King er helelektrisk.

Satser fullelektrisk

Helelektriske kjølemaskiner beregnet for elektriske lastebiler og nye dieselgjerrige modeller dominerte Thermo Kings stand på IAA.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den nye Advancer Spectrum-serien fra Thermo King skal bruke 30 prosent mindre diesel enn forgjengeren. Den har det Thermo King kaller en mild hybridteknologi med 48 volts strømsystem. Advancer Spectrum leveres med to-temperatur og skal etter produsentens ord ha markedets høyeste kjølekapasitet.

Det blir mulig for kundene å til enhver tid se forbruket på kjølemaskinen. Maskinen leveres med et toårs abonnement på Thermo Kings telematikksystem. Dermed blir det også mulig å følge forbrukstallene via nett i tillegg til å lese de av på selve kjølemaskinen.

En annen bonus er at den nye kjølemaskinen skal trenge 60 prosent mindre vedlikehold enn forgjengeren.

Sammen med den nye kjølemaskinen viste også Thermo King frem den nye Advancer AxelPower. Denne løsningen lanseres sammen med BPW som leverer en e-aksling. Denne skaper strøm når den ruller og får også energi fra oppbremsing.

Fem timer

Akslingen er helt uavhengig av trekkvognen, og energien lagres i et batteri. Det skal holde til fem timers batterielektrisk drift av kjølemaskinen med den største batteripakken.

FREMTID: Thermo King lanserer nye kjølemaskiner for strømdrift, og energien kan også komme fra den nye AxelPower-askslingen som er utviklet i samarbeid med BPW.

For de som har et ønske om å bli helt utslippsfrie, er også Advancer-e et alternativ. Denne nye kjøleenheten kan få energien fra både generatorer og inverterer sammen med for eksempel de nye e-akslingene AxelPower. Ifølge Thermo King vil hver Advancer-e kjølemaskin kunne redusere CO₂-utslippet med 10 tonn i forhold til en tilsvarende kjølemaskin med dieselmotor.

For små biler

Markedet for distribusjonsbiler med elektrisk drivlinje vokser fort. Thermo King har utviklet en nye kjølemaskin de har kalt E-Series for elektriske biler mellom 3,5 og 7,5 tonn.

Den første bilen den nye kjølemaskinen har blitt montert på, var en Iveco eDaily som ble lansert under IAA. Disse kjølemaskinene vil få strømmen direkte fra bilens batteripakker.

Den nye E-Serien fra Thermo King har fått en lavere egenvekt enn tidligere tilsvarende modeller, og den vil også kunne leveres i versjoner for både en- og to temperaturer soner.

Powered by Labrador CMS