Viste Toyotas nye storselger
Toyota Material Handling Norway var blant de første som fikk vise fram det som trolig blir truckprodusentens neste storselger. Det gjør man selvsagt på Røros.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Toyota Material Handling Norway (TMHNO) har tradisjon for å være sponsor under Røroskonferansen, arrangert av Logistikkforeningen avd. Trøndelag. Så også i år, og i helgen hadde de med seg noe som (nesten) var en verdensnyhet.
Det er snakk om den nye elektriske jekketrallen BT Tyro LHE130, den letteste elektriske jekketrallen Toyota har laget.
Selv om den har fått motor og et litium-batteri, er BT Tyro bare 15 millimeter lengre enn en standard jekketralle. Samtidig har den en solid løftekapasitet på 1300 kg.
Første til Galåen
Produktsjef Kjell Einar Totsås forventer at dette er en maskin de kommer til å selge mye av det kommende året.
– Dette skal være et produkt som er aktuelt for mange. Det blir ens lags mellomting mellom en manuell jekketralle og de elektriske, forteller Totsås.
De første bestillingene er allerede på plass, og den første maskinen går passende nok til Røros-transportøren Galåen Transport. Akkurat transportfirmaer som trenger en lett, liten med kraftig tralle å ha med på bilen er den naturlige målgruppen.
Nettprodukt
TMHNO forventer for øvrig at BT Tyro i første rekke vil bli solgt i nettbutikken.
– Den er enkel å bestille og er prisgunstig. Leveringstid far sentrallageret i Antwerpen vil være rundt to uker, forteller distriktssjef Anders Nordli.
Litt lenger leveringstid må man nok beregne nå i starten, siden det foreløpig ikke er så mange trucker tilgjengelig. Maskinens om var utstilt på Røros, skulle mandag sendes til den portugisiske forhandleren for demonstrasjon.
Lav batterivekt
Totsås forteller for øvrig at effektiv driftstid på batteriet vil værer rundt tre timer, noe som vil være nok for de fleste som kan tenke seg å bruke den på en distribusjonsbil. Batteriet veier kun sju kg og er på 24V/36Ah. Batteriet løftes lett ut for lading, og man har dermed muligheten for økt driftstid ved å ha et ekstra batteri.
Det faktum at ledearmen kan være i vertikal posisjon med alle kjørefunksjoner operative, gjør det enkelt å manøvrere trucken i trange lokaler. Det kombinerte med bare 38 cm mellom bakenden og gaflene, bør gjøre trucken svært smidig og fleksibel.