Totalt har Enova gitt støtte til over 1800 depotladere (ladepunkter hos bedrifter) men fremover er det underveislading som skal prioriteres.

1800 ladepunkter - men nå er det slutt på støtte til depotlading 

Det å kunne lade på eget ladeanlegg hos bedriften er svært viktig for det totale kostnadsbildet når det gjelder tunge lastebiler. Hittil har Enova gitt støtte til over 1800 slike ladepunkter, men nå er det slutt på å støtte depotladere, nå vris støtten over til ladepunkter langs veien. 

Enova avslutter støtte til depotlading og satser på underveislading

Enova har gjennomført åtte søknadsrunder for å støtte hjemmeladere for tunge kjøretøy, og har nådd sitt mål med å etablere over 1800 ladepunkter for bedrifter over hele Norge. Dette initiativet har vært avgjørende for å redusere kostnadene knyttet til drift av tunge lastebiler og har bidratt til å skape et marked for bedriftslading.

Med den siste tildelingsrunden på over 259 millioner kroner, har Enova besluttet å avslutte støtten til depotlading og i stedet fokusere på å utvikle ladeinfrastruktur langs veiene. 

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Enova har gjennom åtte søknadsrunder støttet "hjemmeladere", til både små og store bedrifter i tungtransporten.

– Vi skrur nå satsingen videre, for å få flere tunge nullutslippskjøretøy ut på de norske veiene, sier Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.

Over 259 millioner til tungtransporten

Enova

  • Enova er et statsforetak eid av Klima- og miljødepartementer (KLD), og et verktøy i omstillingen av Norge.
  • For bedrifter bidrar økonomisk støtte til å senke risikoen forbundet med å utvikle og ta i bruk nye teknologier og løsninger.
  • Målet er at, etter hvert som markedet får erfaring med den nye teknologien, vil barrierene bygges ned og teknologien tas i bruk, også uten Enovas virkemidler.
  • Vi tilbyr støtte til utbygging av offentlige ladestasjoner for tyngre kjøretøy under støtteordningen: .«Underveislading for tunge kjøretøy».
  • Denne ordningen skal bidra til å muliggjøre bruk av elektriske kjøretøy på de lengre transportetappene, og i tilfeller hvor kjøretøyene har en daglig kjørelengde utover forventet rekkevidde. Totalt innvilget til 42 ladestasjoner med til sammen 235 ladepunkter for underveislading.
  • Enova tilbyr også støtte til kjøp av tunge nullutslippskjøretøy, som lastebiler, turbusser og minibusser gjennom ordningen: «Tunge nullutslippskjøretøy»
  • Dette programmet støtter nullutslippskjøretøy over 4,25 tonn og vil også omfatte de som går på hydrogen.
  • Total har Enova innvilget støtte til 515 tunge nullutslippskjøretøy under dette støtteprogrammet.

Mandag ble den siste tildelingsrunden fra Enovas støtteprogram «Bedriftslading for tunge kjøretøy» kunngjort. Totalt tildeles 259 832 024 kroner til 697 nye ladepunkter hos norske bedrifter. Støtteordningen ble lansert i desember i 2022, med planlagt varighet på to år. 

Siden den gang har Enova støttet 1815 ladepunkter, eller såkalte hjemmeladere for bedrifter, spredt over hele landet. 

– Flere aktører 

– Vi er glade for at mange har benyttet seg av ordningen, og bidratt til å skape et marked for de som ønsker å tilby løsninger for bedriftslading, sier Skjærvik.

– Vi har nå nådd formålet innenfor den varigheten vi satte på programmet på to år. Med siste tildelingsrunde ligger markedet for bedriftsladere langt bedre an til å utvikle seg videre på egen hånd, sier hun.

 – Det har kommet flere aktører på banen. Nye forretningsmodeller, som leasing og Charging as a Service (CaaS), viser at det nå er mulig å skaffe seg ladere helt uten etableringskostnader, sier hun.

LEDER: Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.

Store klimautslipp

Tungtransporten står for en stor andel klimagassutslipp.

I 2022 var utslippene fra tunge kjøretøy litt over tre millioner tonn CO2-ekvivalenter, ifølge tall fra SSB.

Dette tilsvarer omtrent 34 prosent av de totale utslippene fra veitrafikken.

Det forventes en økning i bruk av transporttjenester i årene som kommer. Befolkningsvekst og velstandsutvikling er sterke drivere for denne veksten.

Enovas mål er derfor å få flere nullutslippskjøretøy ut på veiene.

Økning i antall utslippsfrie lastebiler 

Gjennom støtteprogrammene «Tunge nullutslippskjøretøy» og «Underveislading for tunge kjøretøy» satser Enova videre på tungtransporten.

Det har de siste årene vært en positiv utvikling i registrerte antall utslippsfrie lastebiler. 

I 2020 ble det registrert 45 utslippsfrie lastebiler, og per dags dato er det registrert 1720 i landet, ifølge tall fra Statens Vegvesen. (inkludert nær 1000 el. varebiler inntil 4250 kilo. red. anm.)

Enova har så langt i 2024 har Enova støttet 631 tunge nullutslippskjøretøy. 

Mange av disse kommer på veien neste år.

– Vi tror at det kommende året det vil bli et godt år for tunge elektriske kjøretøy, sier Arnt-Gunnar Lium seniorrådgiver i Enova.

– Både som følge av rask teknologisk utvikling med lengre rekkevidde, men også fordi mange av de offentlige ladestasjonene som Enova har støttet snart vil åpne over store deler av landet, sier han.

Den neste barrieren

– Med flere kjøretøy på veien må vi utvikle infrastrukturen for underveislading. Det er den neste viktige barrieren nå, for å sikre bruken og størst mulig utslippsreduksjoner, sier Marie Tranaas Skjærvik.

Neste søknadsfrist for det konkurransebaserte støtteprogrammet «Tunge nullutslippskjøretøy» er 15 november.

I tillegg forventer Enova at det vil bli minst en ny søknadsrunde for programmet «Underveislading for tunge kjøretøy» i 2025.

LADEPUNKTER: Her er hjemmelade-punktene som Enova hittil har støttet.
Powered by Labrador CMS