Støtte til sju nye ladestasjoner for tunge kjøretøy
Totalt har Enova nå støttet 48 offentlige ladestasjoner for tunge kjøretøy.
OBS: Enova sendte opprinnelig ut en pressemelding som sa at ti ladestasjoner hadde fått støtte, men korrigerte dette onsdag ettermiddag til sju. Dette ble korrigert her kl 07.52 torsdag 5. desember.
Enova har innvilget støtte til utbygging av sju nye ladestasjoner for tunge kjøretøy langs norske riksveier gjennom støtte programmet «Underveislading for tunge kjøretøy».
Totalt har Enova nå støttet 48 offentlige ladestasjoner, med til sammen 276 ladepunkter, for tungtransporten.
– Dette er et viktig skritt mot en mer bærekraftig transportsektor i Norge, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap).
– Med denne støtten sikrer vi at elektriske lastebiler kan kjøre flere strekninger, noe som vil redusere utslippene betydelig, legger Sandvik til.
Ni av de ti anleggene som får støtte denne gangen ligger langs riksveiene i Sør-Norge, mens det også er tildelt støtte til en ladestasjon ved Tana bru i Finnmark.
– Det er gledelig at markedet også ser mulighetene ved å opprette ladestasjoner, også på veiene utenfor de store byene. Når vi skal kutte utslippene i tungtransporten trenger vi et helhetlig nettverk, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Vil bidra til fart i omstillingen
Veitrafikken står for rett under en femtedel av Norges utslipp av klimagasser, og tyngre kjøretøy for om lag halvparten av disse igjen.
– Vi ser en økende interesse for elektriske lastebiler, og denne støtten vil bidra til å skyte fart på overgangen til nullutslippskjøretøy, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
– Dette er et viktig steg for å redusere utslippene fra transportsektoren. Grunnleggende dekning for elektrisk tungtransport langs riksveiene er avgjørende for den nødvendige omstillingen vi skal gjennom mot lavutslippssamfunnet, sier han.
Mer støtte i 2025
Enova vil fortsette støtten til ladestasjoner for tunge kjøretøy også i 2025. Videre detaljer om dette vil kunngjøres på et senere tidspunkt.
– Vi ønsker å gjøre det mulig for stadig flere transportører å velge elektriske kjøretøy, sier Carl-Erik Kullmann, målansvarlig for utslippsfri veitransport i Enova.