Offentlige ladestasjoner for tunge kjøretøy er fortsatt mangelvare, men stadig nye anlegg får støtte.

Støtte til sju nye ladestasjoner for tunge kjøretøy

Totalt har Enova nå støttet 48 offentlige ladestasjoner for tunge kjøretøy.

Publisert Sist oppdatert

OBS: Enova sendte opprinnelig ut en pressemelding som sa at ti ladestasjoner hadde fått støtte, men korrigerte dette onsdag ettermiddag til sju. Dette ble korrigert her kl 07.52 torsdag 5. desember.

Kart som viser tildelinger i søknadsrunde 3, som hadde frist 28. oktober 2024, samt posisjon til anlegg som tidligere har fått støtte.

Enova har innvilget støtte til utbygging av sju nye ladestasjoner for tunge kjøretøy langs norske riksveier gjennom støtte programmet «Underveislading for tunge kjøretøy».

Totalt har Enova nå støttet 48 offentlige ladestasjoner, med til sammen 276 ladepunkter, for tungtransporten.

– Dette er et viktig skritt mot en mer bærekraftig transportsektor i Norge, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap).

– Med denne støtten sikrer vi at elektriske lastebiler kan kjøre flere strekninger, noe som vil redusere utslippene betydelig, legger Sandvik til.

Ni av de ti anleggene som får støtte denne gangen ligger langs riksveiene i Sør-Norge, mens det også er tildelt støtte til en ladestasjon ved Tana bru i Finnmark.

– Det er gledelig at markedet også ser mulighetene ved å opprette ladestasjoner, også på veiene utenfor de store byene. Når vi skal kutte utslippene i tungtransporten trenger vi et helhetlig nettverk, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

– Vil bidra til fart i omstillingen

Fakta om støtteprogrammet «underveislading for tunge kjøretøy»:

  • Enova tilbyr støtte til utbygging av offentlig tilgjengelige ladestasjoner for tyngre kjøretøy.
  • Dette skal muliggjøre bruk av elektriske kjøretøy på de lengre transportetappene, og i tilfeller hvor kjøretøyene har en daglig kjørelengde utover forventet rekkevidde.
  • Det er konkurranse om midlene og søknadene rangeres etter kostnadseffektivitet i henhold til rangeringskriteriene.
  • Det er stilt betydelige krav til utforming av stasjonene. De skal ha en god standard med minst fire ladepunkt som kan levere minimum 350 kW kontinuerlig per ladepunkt samtidig. Det bør også være tilgang på nødvendige fasiliteter som minimum døgnåpne toaletter, samt mattilbud, hvilerom og/eller dusj.

Kilde: Enova

Veitrafikken står for rett under en femtedel av Norges utslipp av klimagasser, og tyngre kjøretøy for om lag halvparten av disse igjen.

– Vi ser en økende interesse for elektriske lastebiler, og denne støtten vil bidra til å skyte fart på overgangen til nullutslippskjøretøy, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.

– Dette er et viktig steg for å redusere utslippene fra transportsektoren. Grunnleggende dekning for elektrisk tungtransport langs riksveiene er avgjørende for den nødvendige omstillingen vi skal gjennom mot lavutslippssamfunnet, sier han.

Mer støtte i 2025

Enova vil fortsette støtten til ladestasjoner for tunge kjøretøy også i 2025. Videre detaljer om dette vil kunngjøres på et senere tidspunkt.

– Vi ønsker å gjøre det mulig for stadig flere transportører å velge elektriske kjøretøy, sier Carl-Erik Kullmann, målansvarlig for utslippsfri veitransport i Enova.

Powered by Labrador CMS