Offentlige ladestasjoner for tunge kjøretøy er fortsatt mangelvare, men stadig nye anlegg får støtte.

Støtte til ti nye ladestasjoner for tunge kjøretøy

Totalt har Enova nå støttet 51 offentlige ladestasjoner for tunge kjøretøy.

Publisert Sist oppdatert
Kart som viser tildelinger i søknadsrunde 3, som hadde frist 28. oktober 2024, samt posisjon til anlegg som tidligere har fått støtte.

OBS: Etter at denne saken ble publisert, har Enova kommet med en melding om at informasjon i den opprinnelige pressemeldingen var feil. Det rette er at sju nye ladestasjoner får støtte - ikke ti. Enova har imidlertid ikke presisert hvilke tre stasjoner på listen som ikke får støtte. Vi oppdaterer saken når Enova kommer med ytterligere informasjon om dette.

Enova har innvilget støtte til utbygging av ti nye ladestasjoner for tunge kjøretøy, med 62 nye ladepunkt langs norske riksveier gjennom støtte programmet «Underveislading for tunge kjøretøy».

Totalt har Enova nå støttet 51 offentlige ladestasjoner, med til sammen 293 ladepunkt, for tungtransporten.

– Dette er et viktig skritt mot en mer bærekraftig transportsektor i Norge, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap).

– Med denne støtten sikrer vi at elektriske lastebiler kan kjøre flere strekninger, noe som vil redusere utslippene betydelig, legger Sandvik til.

Ni av de ti anleggene som får støtte denne gangen ligger langs riksveiene i Sør-Norge, mens det også er tildelt støtte til en ladestasjon ved Tana bru i Finnmark.

– Det er gledelig at markedet også ser mulighetene ved å opprette ladestasjoner, også på veiene utenfor de store byene. Når vi skal kutte utslippene i tungtransporten trenger vi et helhetlig nettverk, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

– Vil bidra til fart i omstillingen

Fakta om støtteprogrammet «underveislading for tunge kjøretøy»:

  • Enova tilbyr støtte til utbygging av offentlig tilgjengelige ladestasjoner for tyngre kjøretøy.
  • Dette skal muliggjøre bruk av elektriske kjøretøy på de lengre transportetappene, og i tilfeller hvor kjøretøyene har en daglig kjørelengde utover forventet rekkevidde.
  • Det er konkurranse om midlene og søknadene rangeres etter kostnadseffektivitet i henhold til rangeringskriteriene.
  • Det er stilt betydelige krav til utforming av stasjonene. De skal ha en god standard med minst fire ladepunkt som kan levere minimum 350 kW kontinuerlig per ladepunkt samtidig. Det bør også være tilgang på nødvendige fasiliteter som minimum døgnåpne toaletter, samt mattilbud, hvilerom og/eller dusj.

Kilde: Enova

Veitrafikken står for rett under en femtedel av Norges utslipp av klimagasser, og tyngre kjøretøy for om lag halvparten av disse igjen.

– Vi ser en økende interesse for elektriske lastebiler, og denne støtten vil bidra til å skyte fart på overgangen til nullutslippskjøretøy, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.

– Dette er et viktig steg for å redusere utslippene fra transportsektoren. Grunnleggende dekning for elektrisk tungtransport langs riksveiene er avgjørende for den nødvendige omstillingen vi skal gjennom mot lavutslippssamfunnet, sier han.

Mer støtte i 2025

Enova vil fortsette støtten til ladestasjoner for tunge kjøretøy også i 2025. Videre detaljer om dette vil kunngjøres på et senere tidspunkt.

– Vi ønsker å gjøre det mulig for stadig flere transportører å velge elektriske kjøretøy, sier Carl-Erik Kullmann, målansvarlig for utslippsfri veitransport i Enova.

Powered by Labrador CMS