ARKIVFOTO: Volvo har hittil tronet øverst på registreringsstatistikken for elektriske lastebiler, nå kommer flere konkurrenter og vil kjempe om kundene.

Enova ga støtte til 80 nye elektriske lastebiler

I årets siste søkerunde innvilget Enova støtte til 80 nye elektriske lastebiler, dermed har de bevilget støtte til 687 utslippsfrie lastebiler i 2024.

Enova ga støtte til 80 elektriske kjøretøy idet siste frist utløp, 16. desember. Støtteordningen Tunge nullutslippskjøretøy hadde første søknadsrunde i april 2024. Siden da har Enova støttet 687 kjøretøy på denne ordningen. 

Søknadsfrister i 2025 – noen mindre endringer 

Enova gjør noen mindre endringer på støtteordningen "Tunge nullutslippskjøretøy". Dette omfatter blant annet utvidet frist for bestilling av kjøretøy fra 30 til 55 dager. Endringene vil gjelde for søknader som sendes inn etter 16. desember.

Se oppdaterte vilkår for støtte her.

Tildelinger i 2024

Runde 1, søknadsfrist 15.april:
108 kjøretøy

Runde 2, søknadsfrist 16.mai:
97 kjøretøy

Runde 3, søknadsfrist 14.juni:
96 kjøretøy

Runde 4, søknadsfrist 15.august:
109 kjøretøy

Runde 5, søknadsfrist 16.september:
53 kjøretøy

Runde 6, søknadsfrist 15.oktober:
52 kjøretøy 

Runde 7, søknadsfrist 15.november:
92 kjøretøy 

Runde 8, søknadsfrist 15.november:
80 kjøretøy

Statsstøtteregelverket stiller krav om at endringer som gjøres skal kommuniseres til markedet minimum seks uker før de trer i kraft. For å få gjennomført endringen, vil neste søknadsfrist bli 14. februar 2025. Deretter blir det månedlige søknadsfrister, med unntak av juli.

Lav rangeringsscore er bra 

Flere faktorer påvirker hvor mange som når opp i konkurransen i hver runde. Både antall søknader, men også hvor kostnadseffektive søknadene er når det gjelder utslippskutt. For å nå opp i konkurransen, vil det være en fordel å ha en søknad med lav rangeringsscore, som altså betyr mest mulig CO2-kutt per støttekrone som er mottatt. 

- Enova har i 2024 innvilget støtte i samtlige kjøretøykategorier, noe som viser en stor bredde i markedet for tunge nullutslippskjøretøy, sier seniorrådgiver Arnt-Gunnar Lium i Enova
Powered by Labrador CMS