100 brukere fikk Enova-støtte til å bytte ut tunge dieselkjøretøy
Rekordtildeling for norsk tungtransport.
Over 100 søkere fikk i torsdag gladmeldingen om støtte til å bytte ut sitt fossildrevne kjøretøy med et som gir nullutslipp.
– Nå ruller omstillingen, sier Astrid Lilliestråle, direktør for teknologi- og markedsutvikling i Enova.
Til sammen er 108 nullutslippskjøretøy har fått innvilget støtte fra Enova til en samlet sum på 136,5 millioner kroner, opplyser Enova.
Tildelingen er den første i Enovas nye støtteprogram Tunge nullutslippskjøretøy, som blir statsforetakets viktigste virkemiddel for å kutte klimautslipp i norsk landtransport.
- Tungtransport står for stor del av norske klimagassutslipp. Hvis vi kan få flere busser og lastebiler over på batteri eller hydrogen, vil det gi store gevinster. Derfor er jeg glad for å se at mange i bransjen ønsker å omstille seg. Regjeringen har styrket Enova med fem milliarder kroner siden vi tiltrådte, og det ser vi nå resultater av, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
Mens Enovas tidligere støtteordninger i begrenset grad prioriterte mellom ulike typer kjøretøy, så fokuserer den nye ordningen på å skifte ut de fossildrevne kjøretøyene som har de høyeste utslippene med nullutslippskjøretøy. Dette vil forhåpentligvis øke tempoet på utskiftningen av bilparken innen tungtransporten i Norge, mener Lilliestråle:
- Vi forventer at flere hundre lastebileiere kan få muligheten til å investere i nye nullutslippskjøretøy gjennom dette programmet, og ikke minst håper vi at nullutslippskjøretøy blir aktuelt for enda flere. Dette er en sektor hvor vi ikke kan påvirke produsentene, og da må vi sørge for mest mulig kutt for pengene, sier hun.
Lilliestråle påpeker at programmet og den første tildelingen er et viktig steg for tilrettelegging av storskala markedsintroduksjon:
- Målet er at mange kjøretøy kan komme på norske veier på en så kostnadseffektiv måte som mulig. Vi øker rett og slett tempoet mot nullutslippssamfunnet.