Erna døpte elektrisk tippbil
YTRE ENEBAKK (MTlogistikk.no): Torsdag formiddag døpte statsminister Erna Solberg den nyeste av de tre helelektriske tippbilene til Tom Wilhelmsen AS. - Noen må gå foran, sa statsministeren.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Totalt er det tre Volvo FE tippbiler som nå er levert til Wilhelmsen. Dette er de første bilene av sitt slag i verden, og kan bli et viktig bidrag for klare målet om utslippsfrie anleggsplasser.
Oslo kommune er en av byggherrene med sterkest fokus på å nå dette målet, og de nye elektriske bilene har allerede vært i jobb på noen av disse.
Statsminister Erna Solberg begynner å bli varm i trøya på avdukinger og prøvekjøringer av elektriske lastebiler i Norge. Da Asko i 2016 fikk levert sin første elektriske Emoss distribusjonsbil prøvekjørte statsministeren bilen rundt anlegget på Kalbakken. Og da Schenker i august fikk levert Norges første elektriske Volvo lastebil var hun på plass og avduket den nye bilen. Men det er første gang hun er gudmor til en lastebil.
Får mest
- De som er først skal få mest fra Enova. Målet med Enova-støtten er å hjelpe dem som baner vei, sa statsminister Erna Solberg.
Hun mener det trengs flere løsninger for å nå utslippsmålene. Elektrisering av transporten på anleggene er en av de åpenbare løsningene.
Hun understreket at regjeringen har store ambisjoner om kutt i klimautslipp. Men for å nå målene, er regjeringen helt avhengig av både enkeltpersoner og bedrifter.
- Noen må gå foran sa, statsministeren og så bort på Tom Wilhelmsen. Enova har bidratt med 4,2 av de drøyt 12 millionene de tre bilene har kostet.
Må bli grønnere
- Vi må bevege oss i en grønnere retning. Utslippene er gått ned de siste fire årene og transportsektoren er en av de sektorene vi må fortsette å redusere utslipp fra, sa Solberg.'
Tom Wilhelmsen bestilte de tre bilene før jul i fjor. Også disse ble noe forsinket på grunn av covid-19-situasjonen i Europa.
De nye elektriske lastebilene Tom Wilhelmsen har tatt i bruk, er bygget på Volvo FE Electric chassis. Disse treakslede chassisene er utstyrt med to elektriske motorer. Hver av disse yter 200 kilowatt og 850 Nm.
For å få plass til de fire batteriene med til sammen 200 kWh kapasitet er det 3,90 meter akselavstand på bilene. Den bakre akslingen har hydraulisk styring og avlastning for å gjøre det lettere å manøvrere med den lengre akselavstanden.
Kort kjøring
I hovedsak brukes bilene til å transportere gravemasser fra byggeplassene til Tom Wilhelmsens massehotell for gjenbruksmasse på Haraldrud i Oslo. Derfra kjører de også knuste masser tilbake til byggeplassene.
På massehotellet sorteres blant annet steinen ut, slik at behovet for deponering blir kraftig redusert.
- Erfaringene de første ukene, er at rekkevidde ikke er noen utfordring i det hele tatt. Vi har kjørt hele dagen og ikke ladet. Likevel har det vært igjen 30-35 prosent med strøm, sier Tom Wilhelmsen.
Disse chassisene er ikke egentlig tiltenkt å brukes på tippbiler. Derfor har Maur Bilpåbygg som har bygd opp bilene tilpasset kassene på bilene med litt lengre og lavere sider enn det som er standard.
Helelektriske lastebiler får ett tonn mer i tillatt totalvekt. Det gjør at disse bilene får samme nyttelast som en tradisjonell tippbil med 13,5 tonn. Maur Bilpåbygg har nå 13 elektriske Volvo-lastebiler med dumperkasser og krokløft i bestilling.
Kommer større
For noen uker siden viste Volvo også helelektriske lastebiler basert på anleggsbilen FMX og FM.
I skrivende stund er dette kun to biler som er på test hos den svenske kunden Swerock. Begge disse bilene er bygget med tridem, og den ene har betongtrommel mens den andre har krokløft.