Slik så det ut på åpningsdagen for energifyllestasjonen hos Feiring på åpningsdagen.
Foto: Feiring
Energistasjon for Feiring-kunder åpnet
Med egen fyllestasjon for biogass og hurtigladestasjon for el-lastebiler skal Feiring redusere klimagassutslippene i anlegg- og transportbransjen.
Anlegget i Lørenskog er det første av sitt slag i tilknytning til en industribedrift, ifølge Feiring, og gir kundene muligheten til å fylle grønt drivstoff når de besøker Feiring.
Fungerende konsernsjef i Feiring, Knut Ollendorff omtaler anlegget som fremtidsrettet og viktig for både Feiring og bransjen.
- Transport av masser utgjør rundt halvparten av all tungtransport i landet og medfører en betraktelig miljøbelastning. Med biogass og el kan dette reduseres med opptil 90 prosent, sier Ollendorff.
Han mener det er avgjørende at industrien bidrar om Norge skal nå sine mål om reduksjon i klimagassutslipp innen 2030.
- Industrien spiller en avgjørende rolle for å nå mål om reduserte klimagassutslipp og lokal forurensing. For Feiring er det viktig å være fremtidsrettede, være med på det grønne skiftet og til nytte for miljøet og kundene, sier Ollendorff.
Stortingsrepresentant: - Fantastisk
Anlegget som har fått navnet «grønn massetransport» består av en fyllestasjon for komprimert biogass og to hurtigladestasjoner for el-lastebiler. Til sammen kan seks lastebiler fylle med grønt drivstoff samtidig.
Stortingsrepresentant, Jone Blikra fra Arbeiderpartiet roste Feiring for å satse på grønne alternativer da han talte til de fremmøtte under åpningen.
- Jeg synes det er fantastisk at næringslivet tør å gå foran og satse på bærekraftige løsninger, og spesielt når det er så dyrt som det er nå, sa Blikra.
Han synes anlegget til Feiring er godt eksempel på at viljen og teknologien er der. Nå er det opp til myndighetene å legge til rette for at det over tid lønner seg å satse på klima, hevder Blikra:
- Vi må komme etter og sørge for at både avgiftspolitikken og regelverket blir tilpasset slik at det lønner seg å satse.
Eviny og Gasum
Biogasstasjonen er levert av Gasum, mens Eviny står bak ladestasjonen.
- Det er veldig stort for oss å åpne Feiring-laderne, sier Lars Christian Danby Engø fra Eviny.
Han forteller at man ser et stadig økende behov for ladestasjoner som er kompatible tilpasset for tungtransport.
- Lastebiler kan lade på alle andre ladestasjoner, men der må de ofte stå trangt mellom personbiler. Skal vi klare å redusere utslippene fra bransjen må flere gjøre som Feiring.
- Påvirker valget av pukkleverandør
Hans Erik Becker er eier og daglig leder i Becker Entreprenør AS, en av kundene til Feiring som har satset tungt på grønne alternativer.
Becker har både el-lastebiler og lastebiler som kjører på biogass, og er naturligvis veldig glad for det nye anlegget.
- Det er utrolig gøy når bransjen går sammen og bidrar til omstilling. Vi er avhengige av gode samarbeidspartnere som Feiring for å omstille oss, sier Becker – og får støtte av Kai Vegar Østnes i Braathens Landskapsentreprenør AS.
- Vi trenger at industriaktører tar ansvar og det har Feiring gjort, det vil absolutt påvirke vårt valg av pukk- og grusleverandør. Dette kommer til å forenkle hverdagen til sjåførene og spare oss for mye tid og penger, sier Østnes.
Grønn massetransport-stasjonen hos Feiring i Lørenskog:
- To lynladerne for el-lastebilene, levert av Eviny – et av Norges største energiselskap, og blant de største i Norden på lynlading.
- De to laderne er ABBs 360 Kw-ladere som Eviny nå tar i bruk.
- Fire el-lastebiler kan lades samtidig, og de to ladestasjonen har hver en maksimal effekt på 360 kW.
- Fyllestasjon med komprimert biogass levert av Gasum - et nordisk energiselskap. Komprimert biogass er matavfall fra Oslo og Romerike gjort om til biogass.
- Å fylle flytende gass skal ikke ta lengre tid enn å fylle diesel.