Nå skal det kun benyttes tyngre kjøretøy på el- og biogass.
– Dette er en stor milepæl for oss i Posten Bring. Vi har
arbeidet lenge med å få på plass en lengre korridor der vi hver dag gjennom
hele året utelukkende bruker lastebiler på fornybar energi til å frakte pakker
og gods. Vi har et tosifret antall transporter som kjører denne strekningen
hver dag, så dette er et miljøtiltak som vil merkes, formider Margrethe Aamodt, direktør for
mennesker og bærekraft i divisjon Nettverk Norden i Posten Bring, i en pressemelding.
Totalt er det fem lastebiler som benytter biogass som
driftes på strekningen Oslo-Stokke-Oslo. I løpet av kort tid vil også noen
elektriske lastebiler bli satt inn på denne ruten.
– Vi har høy aktivitet og frakter hver dag mye pakker og
gods mellom Vestfold og Oslo. Strekningen disse lastebilene kjører i løpet av
ett år, er nærmere 15 ganger rundt jordas omkrets. Utslippskuttet tilsvarer det
årlige utslippet fra 182 dieselpersonbiler, fortsetter Aamodt.
MILEPÆL: – Dette er en stor milepæl for oss i Posten Bring, sier direktør for mennesker og bærekraft i divisjon Nettverk Norden i Posten Bring, Margrethe Aamodt.
Milepælen er viktig med tanke på konsernets strategi om å
fase ut fossile kjøretøy innen 2030. Da skal også alle konsernets egeneide
kjøretøy benytte fornybar energi. I dag har Posten Bring landets største flåte
av kjøretøy som drives av fossilfrie og fornybare energikilder, med totalt
2.972 kjøretøy.
– Oslo-Stokke er den aller første strekningen vi har
gjennomført en slik omstilling med tyngre kjøretøy. På lengre sikt skal vi
koble sammen de ulike landsdelene i Norge med tunge kjøretøy som bruker
fornybar energi, slik som biogass og elektrisitet. Et viktig grep vi nå gjør er
å bygge en nasjonal ladeinfrastruktur ved terminalene våre, slik at vi sikrer
oss kapasitet på lading av kjøretøyene som kommer i årene framover, avslutter
Aamodt.