SCANIA WINTER: Diesel, gass og elektrisitet. Øyvind Øverby gir gjestene muligheten til å kjøre mange drivlinjer og kombinasjoner på årets Scania Winter.

20 testbiler, testsjåfører og flere premierer

TRYSIL: Det er mye å holde styr på for Scania Winters bilsjef og sjåførsjef.

Publisert

Siden A&T besøkte årets Scania Winter forrige uke har ytterligere syv lastebiler ankommet Trysil. Dette er snakk om en R460 LNG, R590 med ny tandem, R770 tungtrekker og fire versjoner av den allerede omtalte Super 80-jubileumsbilen.

Fornøyd plassjef

Øyvind Øverby har oversikten over testbiler og utstilte biler. Godt over 20 stk. er det blitt nå. I tillegg forsøker han å holde styre på alle testsjåførene som kommer fra nesten hele verden.

– Det har jo gått bra så langt sier han med et smil, da vi slår an en prat på Trysil flyplass, Sæteråsen.

Første gang vist

Norsk Scania kunne også vise frem det første eksemplaret med den nye elektriske drivlinja, CCD. 

CCD-drivlinja gir mulighet med kortere batteripakker og dermed kortere akselavstand. Det muliggjør mange flere kombinasjoner og bruksområder. 

Dermed kan produsenten levere elektriske treakslet trekkvogn med akselavstand på 3,25 meter som norske kunder kjører. Det er 80 centimeter kortere enn forrige generasjon som var på 4,15 meter.

NY DRIVLINJE: Scania lanserer ny elektrisk drivlinje som gir muligheter for kortere akselavstander som denne på 3,25 meter.
NY DRIVLINJE: Scania lanserer ny elektrisk drivlinje som gir muligheter for kortere akselavstander som denne på 3,15 meter.
NY DRIVLINJE: Scania lanserer ny elektrisk drivlinje som gir muligheter for kortere akselavstander som denne på 3,15 meter.
NY DRIVLINJE: Scania lanserer ny elektrisk drivlinje som gir muligheter for kortere akselavstander som denne på 3,15 meter.
NY DRIVLINJE: Scania lanserer ny elektrisk drivlinje som gir muligheter for kortere akselavstander som denne på 3,15 meter.
NY DRIVLINJE: Scania lanserer ny elektrisk drivlinje som gir muligheter for kortere akselavstander som denne på 3,15 meter.
NY DRIVLINJE: Scania lanserer ny elektrisk drivlinje som gir muligheter for kortere akselavstander som denne på 3,15 meter.

Trekkvogna var en Scania 40R som også er første bilen vist med den nye elmotoren som bærer navnet EM C1-4 som kan forklares med at den har en motor og fire gir. Den kan leveres med opp til 400 kW effekt som denne har.

Chassiset har muligheter til 528 kWt installert batterikapasitet fordi du kan få med en ekstra batterimodul plassert under hytta (vist første gang på IAA). Den utstilte bilen er en førseriebil og biler med det ekstra batteriet er ikke sluppet enda.

Gass med rack

Man rekker selvsagt ikke å teste 20 lastebiler på noen få timer, men A&T tok en runde med flere elektriske, dieseldrevne og en nyhet på gass.

For R460 CNG, som ankom Norge i mai, er her tilgjengelig som trekkvogn med tippsemi. 2300 Newtonmeter i dreiemoment føltes bra opp Trysil-bakken og transmisjonen holdt seg på 10. trinnet helt opp. Motoren som er bygget på Otto-prinsippet med tennplugger, går roligere og mer stille. Den føles og høres ut som en dieselmotor. En ekstra fordel er at du slipper tilsetning både med diesel og adblue.

Scania har laget en løsning med rack bak hytta for å øke tankkapasiteten med 470 liter. Fra før av har den 760 liter og total tankkapasitet blir da 1230 liter. 

– Det gir en rekkevidde på 70 mil ca. selvsagt helt avhengig av kjøring, forklarer Øyvind Øverby.

RELEVANT FOR ANLEGG: Kortere akselavstand og mer gasskapasitet er viktig for anleggssegmentet som kjører tippsemi.
RACK MED GASS: To tanker bak hytta på 235 liter hver gir 470 liter ekstra.
Powered by Labrador CMS