Her er den elektriske renovasjonsbilen
OSLO: På Zero-konferansen viste Ragn-Sells selskapets splitter nye elektriske renovasjonsbil som skal settes i drift i Oslo.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Bilen skal benyttes til å hente avfall i sentrum av Oslo, i sårbare områder for støy og utslipp. Det er nederlandske Emoss som har bygget elektrisk drift og girkasse på et MAN-chassis.
En el-motor driver hydraulikken. Motoren har effekt på 250 kW (340 hk) med dreiemoment på 3400 Nm, og rekkevidden på det 200 kWt store batteriet er 200 km. Det er nok til Ragn-Sells bruk. Lunsjpausen kan også benyttes til ladning om nødvendig.
Tjener inn investeringen
Adm. direktør Bjørn Hoel i Ragn-Sells var på Zero-konferansen og sto også på standen til Ragn-Sells på Youngstorget. Nå er han spent på hvordan bilen fungerer i drift.
Selv om investeringskostnaden er høyere, skal dette spares inn i løpet av bilens levetid som normalt er 6-7 år for renovasjonsbiler.
- Til denne bilen har vi fått støtte fra Enova som tar 50% av merkostnadene i forhold til kjøp av en standard renovasjonsbil. Den elektriske bilen koster 40% mer enn en standard bil. Jeg vil anta vi tjener inn den økte investeringskostnaden på tre år på grunn av reduserte kostnader i drift og service, sier Hoel.
Nye elektriske planer
Allerede før bilen er i drift, røper han at mer elektrisk utstyr frister. Selskapet kjører også flere maskiner elektrisk, men neste bil er allerede på ønskelisten.
- Det er en elektrisk trekkvogn som vi skal bruke til å transportere avfall fra Romerike og gjennom Oslo. Fordelen med elektrisk drift her er blant annet at man slipper bompenger, og noen steder kan man kjøre i kollektivfeltet. Men dette prosjektet avhenger også av støtte fra Enova, sier Hoel.