Volta Trucks har utviklet Volta Zero for distribusjon i byer. Nå er de første el-lastebilene for det skandinaviske markedet "rett rundt hjørnet".Foto: Volta Trucks.
Fremskynder lansering av svensk-norsk el-lastebil
Volta Trucks skulle etter planen ha markedslansering i Sverige i 2024. Nå fremskyndes lanseringen til i sommer, og en rekke store svenske transportselskap vil motta Volta Zero-lastebiler fra testflåten for å sjekke ut om den elektriske 16- og 18-tonneren er noe å satse på for sin bydistribusjon.
Det er allerede godt kjent at så vel DB Schenker som Posten Bring har bestilt en rekke el-lastebiler fra Volta Trucks. Disse har også vært gjennom en testperiode med en flåte av test-kjøretøy. I en pressemelding i dag formidler lastebilprodusenten at de fremskynder markedslanseringen i Sverige, der testflåten skal sendes ut til nye tretkunder.
– Vi er for tiden i dialog med flere store transportselskaper i Sverige og vårt mål er at de skal kunne ta imot kjøretøy fra vår kundetestflåte i midten av 2023. Disse omfattende testene vil gi kunden muligheten til å vurdere kjøretøyet under lokale forhold og forstå hvordan en ny hel-elektrisk Volta Zero sammen med vårt unike Truck as a Service-tilbud passer inn i kundens nåværende flåte og operasjonelle aktiviteter, sier Essa El-Saleh, CEO i Volta Trucks.
Etter den forrige planen skulle introduksjonen skje i 2024. Beslutningen om fremskynde lanseringen er ifølge selskapet basert på økt etterspørsel og en skarp økende interesse blant kunder som har virksomhet i Skandinavia.
Både 16- og 18-tonnsversjonene av Volta har en estimert rekkevidde på mellom 15 og 20 mil på fulladet batteri.
Sentral plass på DB Schenker-standen
Logistikk Inside kom nylig hjem fra verdens største logistikkmesse for godstransport-segmentet i München, og der var Volta Zero et fremtredende og populært trekkplaster hos DB Schenker. På hjemmebane var den tyske logistikkgiganten en av de største og mest besøkte utstillerne.
Volta Zero er spesialkonstruert og designet for sikkerhet i bytrafikk. Sjåføren sitter i et midtstilt førersete, i en betydelig lavere posisjon sammenlignet med en sjåfør i en konvensjonell lastebil. Denne kombinasjonen pluss en glasshuslignende utforming av førerhuset gir føreren 220 grader uhindret sikt. Sammen med kjøretøyets avanserte kamerateknologi har føreren mulighet til å opprettholde maksimal overvåking rundt hele kjøretøyet.
På begge sider av førerhuset er det skyvedører som gir føreren mulighet til å komme seg enkelt ut av kjøretøyet på begge sider. Det lave trinnet gjør det også enkelt for sjåføren sammenlignet med å klatre inn i førersetet på en konvensjonell lastebil.
Stolt svensk lastebiltradisjon
Volta Trucks
Volta Trucks ble etablert i Sverige i 2019 av gründerne Carl-Magnus Norden og Kjell Waløen.
Hovedkontoret ligger i Stockholm.
Selskapets mål er å fremskynde og lede overgangen til elektriske lastebiler for transport i storbyer, spesielt i Europa.
En viktig ambisjon for Volta Trucks er å utvikle trygg og bærekraftig transport med lastebiler. Siden oppstarten har Volta Trucks derfor innledet en rekke samarbeid og partnerskap med etablerte globale leverandører innen nyttekjøretøyindustrien for raskt å nå sine ambisiøse mål for produktutvikling og produksjon.
Totalt har Volta Trucks tatt inn 360 millioner euro i investeringskapital siden starten i 2019.
Volta Trucks har kontrahert Steyr Automotive GmbH i Østerrike for produksjon av Volta Zero.
I løpet av sommeren 2022 startet selskapet produksjon av de første såkalte produksjonsverifikasjonene, som har gått i testmiljøer hos diverse kunder.
De første serieproduserte modellene rullet av rullebåndet i Østerrike i april 2023.
Kilde: Volta Trucks
– Sverige har en lang og stolt historie med å produsere nyttekjøretøy og lastebiler av høyeste kvalitet. Volta Trucks har klart å identifisere en interessant del av totalmarkedet for mellomklasse-segmentet rundt bytransport. Volta Zero er designet fra grunnen av som en helelektrisk lastebil med null utslipp og er spesiallaget for bytransport. Derfor har vi sikkerhet og bærekraft i sentrum av alt vi gjør, sier Carl-Magnus Norden, svensken som grunnla Volta Trucks sammen med trønderen Kjell Waløen i 2019.
Trucks as a Service
Volta Trucks introduserer også sitt unike Truck as a Service-tilbud som utfordrer eksisterende finansierings- og servicemodeller rundt kommersiell transport og kjøretøyflåter. Truck as a Service forenkler transportledere som ønsker å konvertere til elektrifiserte kjøretøy, og hjelper dem i hvert trinn ved å tilby en logistikkpakke til en konkurransedyktig månedlig avgift som inkluderer alt: En Volta Zero, ladeinfrastruktur, forsikring, service og kontinuerlig vedlikehold og opplæring av ansatte for å skape høyest mulig effektivitet for kunden.