Pepsi Company deltar i demonstrasjonseventet "Run On Less" neste måned. Der får offentligheten for første gang uavhengig rapport om hvordan Tesla Semi fungerer i en praktisk transporthverdag.

Tesla Semi settes på offentlig prøve neste måned

I september skal den første uavhengige ytelsesdataen for Teslas Semi lastebil bli tilgjengelig gjennom et tre ukers demonstrasjonsevent som har som målsetting å synliggjøre fremskritt innen frakteffektivitet.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Arrangementet, kjent som "Run on Less – Electric", arrangeres av North American Council for Freight Efficiency (NACFE) og avholdes annethvert år. Under årets event er det annonsert at Pepsi Company skal delta med minst én av sine Tesla Semi-lastebiler. Arrangementet starter 11. september og skal vise frem elektriske lastebiler i hverdagslig drift. 

Norske kunder

Siden Tesla annonserte at de ville begynne å lage lastebiler i 2017 har det vært mye hype rundt selskapets batterielektriske løsninger for tungtransporten, preget av fagre løfter og spenstige spesifikasjoner. Flere norske selskaper, som Posten Bring, ASKO og TINE, la tidlig inn forhåndsbestillinger slik at de kunne være tidlig ute med å få førstehåndserfaring med Tesla Semi, før de eventuelt bestemmer seg for om dette er noe som er verdt å satse på i storskala drift når selskapene fullfører sin grønne omstilling.

Pepsi Co fikk de første i desember i fjor

Etter store forsinkelser rullet omsider de første Tesla Semi ut av fabrikklokalene i desember i fjor til Pepsi Co. Det er imidlertid lite som er delt med omverdenen om hvordan kjøretøyene presterer i en praktisk arbeidshverdag. Derfor knytter det seg også stor interesse til hvordan Tesla Semi presterer i en uavhengig setting, ikke minst når den stiller opp side om side med andre elektriske kjøretøy. 

Selv om flere elektriske lastebilmerker, som Nikola, Freightliner og Volvo, vil delta i eventet, vil direkte sammenligninger mellom merkene være utfordrende. Dette skyldes forskjellige laster, ruter og ladesystemer de forskjellige lastebilene benytter.

Forsinket produksjon og regulatoriske hindringer

Norske kunder må uansett smøre seg med tålmodighet en stund til før de får sine elektriske lastebiler fra Tesla, etter at selskapet tidligere i år annonserte at opprampingen av produksjonen er forsinket. 

Det europeiske lastebilmarkedet er attraktivt for Tesla, men selskapets planer om å rulle ut Semi i Europa kan møte noen utfordringer på grunn av ulike standarder for lastebilstørrelse og -design i Europa sammenlignet med USA. For eksempel er amerikanske lastebiler ofte lengre og har en annen design enn europeiske lastebiler. For at Tesla Semi skal kunne kjøres lovlig på europeiske veier, må den overholde europeiske standarder og regelverk. Dette kan kreve noen designendringer eller tilpasninger av kjøretøyet. Videre må kjøretøyet også få nødvendige godkjenninger og sertifiseringer fra relevante europeiske myndigheter før det kan selges og kjøres kommersielt i Europa.

Powered by Labrador CMS