Her er Volvos første elektriske lastebil
GØTEBORG (MTlogistikk.no) Volvo Trucks viste torsdag 12. april for første gang sin batteridrevne lastebil.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det var Gøteborgs ordfører, Ann-Sofie Hermansson, som fikk æren av å kjøre opp til Götaplassen da Volvo for første gang viste den nye batteridrevne lastebilen. Ved sin side hadde hun Volvo-sjef Claes Nilsson som var tydelig stolt over hva produsenten nå kan tilby.
Lastebilene ble lansert i januar. Selv om den første bilen har fått asfalt under hjulene i en offisiell sammenheng, vil ikke Volvo oppgi voldsomt mange detaljer om hvilke modeller, hvilke størrelser eller hvilken rekkevidde bilene vil få. Alle brikkene er ikke helt på plass ennå.
I pressematerialet som er blitt sendt ut oppgis en rekkevidde opp til 300 km og batteripakker på mellom 100 og 300 kWh.
Iløpet av inneværende år skal nemlig de første referansekundene få biler til testing, men det oppgis at to av bilene skal gå i Gøteborg i Sverige. Først neste år vil Volvo Trucks starte med ordinært salg i Europa.
Teknologien Volvo benytter på de nye elektriske lastebilene er hentet fra Volvos busser. Volvo har helt siden 2010 tilbudt hybride løsninger, og de senere årene også helelektriske busser på batteri.
Begynner med de minste
Bilen Volvo viste i Gøteborg torsdag, var en Volvo FL renovasjonsbil. Denne var bygget på et 16 tonns chassis. Batteribilene skal kunne tilpasses med opptil seks batteripakker, avhengig av behov for rekkevidde.
Volvo har allerede kjørt sine batteridrevne lastebiler i test en stund i Sverige. Nå skal flere biler ut i test, og de første ordinære kundebilene vil bli produsert på nyåret.
Det er lagt ned mye ressurser i utviklingen av batterilastebilene. Volvo har blant annet vært med i et forskningsprosjekt i London for å utvikle støysvak og utslippsfri distribusjon.
Også i Volvos egen hjemby, Gøteborg, er det stor interesse for bysbarnets siste nyvinning.