Nor-logs Ola Nærheim (Driftscontroller. f.v.) og Suldal-ordfører Mads Drange innviet Nor-logs første ladeanlegg på Sand i Rogaland mandag.

Åpnet sitt første ladeanlegg

I Sand i Rogaland innviet Nor-log mandag sitt første ladeanlegg.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet satser tungt på grønn omstilling og elektriske lastebiler er en viktig del av omstillingen. Målsettingen er å bli klimanøytrale i egen drift innen 2030. Selskapet har jobbet systematisk med bærekraft gjennom flere år, blant annet gjennom å ta i bruk biogasskjøretøy, elektriske lastebiler og ved å satse på mer miljøvennlige terminalstrukturer og distribusjonsmodeller. Nå kan selskapet også lade inntil fire kjøretøy av gangen ved terminalen i Gåsavikja i Sand i Rogaland.

De fire ladepunktene er fordelt på to booster-ladere med en ladeeffekt på 500 kW og to ladere med en ladeeffekt på 250 kW.

- Ett av ladepunktene (250 kW) er plassert ved rampen, slik at kjøretøyet kan lades samtidig som det lastes eller losses, forteller Driftsutvikler Robin Ellingsen til Logistikk Inside.

I første omgang er to faste kjøretøy som vil benytte laderne, en som går i fast linjetrafikk mellom Sand og Stavanger og en som går i distribusjonsrute for Asko i Ryfylke, tilføyer Ola Nærheim. I tillegg vil anlegget være tilgjengelig for selskapets andre kjøretøy som dropper innom i tillegg til å være åpen for publikum.

Robin Ellingsen, driftsutvikler i Nor-log.

- Dette er vårt første ladeanlegg for tungbil. Vi valgte Sand for å teste ut og opparbeide oss erfaringsgrunnlag for slike anlegg før vi investerer tungt ved noen av våre større terminaler, forteller Ellingsen.

- Samtidig vil vi vise at det fungerer med elbil og grønt skifte også i distriktene, legger han til.

Det var mange leverandører som var inne i bildet, men til slutt gikk selskapet for et anlegg fra EMES.

- Vi har gjort en lang og grundig prosess, for det er mye å velge blant i markedet. Vi ønsket å finne et anlegg som passer til vår bruk, som er fleksibelt og fremtidsrettet, sier Ellingsen.

- Lærdommen fra dette anlegget vil vi bruke videre i arbeidet med elektrifisering av bilparken, sier han.

 

Powered by Labrador CMS